Premium

Nederland te klein voor content marketing?

Binnenkort is het misschien afgelopen met programma's als Eigen Huis & Tuin en Miljoenenjacht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige maand deed Adformatie het vak opschrikken met de kop op de cover: ‘Nederland te klein voor content marketing?’. Onder meer ons kleine taalgebied is een beperking, volgens het bijbehorende artikel.

Daar ga je dan toch over nadenken. Is Nederland misschien überhaupt te klein voor internet en televisie? Op het hoofdkantoor van Praxis zijn ze zich helemaal rot geschrokken. Na twintig jaar Eigen Huis & Tuin krijgen ze opeens van Adformatie te horen dat Nederland hiervoor te klein is. 

Volgens ingewijden is dit artikel ook als een bom ingeslagen bij de Postcodeloterij. Al vijftien jaar lang maken ze programma’s als Miljoenenjacht en 1 Tegen 100. Ze trekken er miljoenen kijkers mee. Maar nu blijkt dat Nederland hier te klein voor is, overwegen ze de stekker eruit te trekken. 

Bij Vacansoleil dreigen ontslagen te vallen. De marketing­directeur die al een dikke tien jaar verantwoordelijk is voor de samenwerking met het tv-format Campinglife, zal verantwoordelijk worden gesteld voor het bedrijven van content marketing in een te klein land. Hij kan binnenkort zelf in een tent gaan wonen.

De paniek is ook uitgebroken bij Zilveren Kruis. De Vakantiedokter-app is inmiddels 60.000 keer gedownload. Maar na het Adformatie-artikel vragen zij zich af waar ze in godsnaam mee bezig zijn. Een aantal downloads dat overeenkomt met een inwoneraantal van pakweg Roermond of Nieuwegein is lachwekkend. 

De aangekondigde samenwerking van Sanoma met Social1influencers komt op losse schroeven te staan nadat Peter de Mönnink heeft gelezen dat Nederland volgens Adformatie niet echt een ideale voedingsbodem is voor ambitieuze content marketing. De Mönnink denkt er nu ook over om het gedoe met webshops en tv-programma’s rondom VT Wonen te elimineren.

En bij RTL Nederland lopen alle medewerkers van RTL Concepts al een maand te ijsberen door de gangen. Hun baan staat op de tocht. In een verstikkend klein Nederland zullen zij nooit meer leuke dingen kunnen bedenken voor Jumbo, Campina of Lays. 

Het is precies zoals hoofdredacteur Astrid Prummel in haar commentaar schreef: ‘Er zijn helaas vooralsnog meer buzzwords voor content marketing in omloop dan aansprekende Nederlandse voorbeelden.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie