Neat to eat: meer kwaliteit, minder verspilling

Schrikbarend veel is het. Een slordige 2,5 miljard euro gooien horeca, supermarkten en voedselproducenten in Nederland jaarlijks in de vuilnisbak. De EU heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar tegen voedselverspilling. Start-up Neat brengt het in de praktijk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een Zuid-Afrikaanse supermarkt zag  dat kilo’s uien werden weggegooid. “Zeker in een land met veel armoede, is dat de wereld op z’n kop. Het is zonde van het voedsel, en van de energie die erin gestoken is voor verpakking en vervoer. Dat is dan voor niets geweest.” Terug in Nederland zette Dolf samen met het bedrijf op, de onlinemarktplaats van kwalitatief goede lokale producten die tegen de t.h.t.-datum aanzitten.

eBay voor etenswaren

Neat brengt supermarkten en restaurants met elkaar in contact. De supermarkten bieden producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan lopen online aan tegen een sterk gereduceerde prijs. De producten worden gelinkt aan restaurants op basis van hun menukaart en locatie. Dolf: “De supermarkt behaalt nog wat winst op producten die anders onverkocht blijven, het restaurant kan door de lagere inkoopprijs meer marge pakken.” Met Neat minder voedselverspilling en minder vervuiling dus.

Geen trek in een plofkip

Binnen twee maanden start Neat een pilot, waaraan één supermarkt en drie restaurants deelnemen. Dolf: “Het doel van deze pilot is natuurlijk om te zien hoe het aanslaan, maar ook om er zelf van te leren. Zo ben ik heel benieuwd naar wat voor producten de interesse van een restaurant uitgaat. Ten slotte speelt voor hen ook de kwaliteit van het voedsel een grote rol; zij willen hun klanten geen plofkip voorzetten. Tot op heden heb ik vooral ingezet op vis en vlees, maar natuurlijk hoop ik dat restauranteigenaars ook interesse tonen in bijvoorbeeld fruit –samen met brood het meest weggegooide product in Nederland.”

Hoe meer concurrenten, hoe beter

Dolf volgde een Master opleiding in Supply Chain Management. Daarvoor studeerde hij aan de Hogere Hotelschool. “Ik heb absoluut een dienstverlenende achtergrond. Toch vind ik het belangrijk om van Neat ook een commercieel succes te maken. In de toekomst is daarbij plaats voor de zelfstandige bakker, slager en boer. Dolf: “We overwegen twee verdienmodellen: een fee van 5% per transactie of de dienst als abonnement verkopen.”

Eén van de grootste bedreigingen in deze fase is de opkomende concurrentie. Dolf: “Aanvankelijk was mijn idee om zelf een restaurant te openen dat uitsluitend werkte met producten die tegen de datum aanliepen. Maar dat idee is al door veel anderen opgepikt.”Het business-to-businessmodel dat Neat hanteert is nu nog uniek, maar zal onvermijdelijk concurrenten en copycats aantrekken. Maar daar is Dolf niet bang voor: “Laat de concurrentie maar komen. Hoe meer bedrijven bewust met voedsel omgaan, hoe beter.”

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Heb jij ook een innovatief concept? Schrijf je  in. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie