Van de Nederlandse zoekmachinegebruikers geeft 83 procent bijvoorbeeld aan direct in YouTube naar video’s te zoeken. Hiermee is de populaire video search engine de meest succesvolle, gespecialiseerde zoekautoriteit van dit moment. Met het oplopen van de leeftijd, neemt het gebruik van YouTube af van 95 procent (< 34 jaar) naar 49 procent (> 65 jaar). Hoe ouder de internetgebruiker, hoe vaker deze teruggrijpt op de diensten van de conventionele zoekmachine.
In de zakelijke zoekcategorie naar personen wint de generieke zoekmachine het van de niche search engines. Gaat het om iemand uit de privésfeer, dan voert Facebook de lijst aan. Hoger opgeleiden laten zich leiden door de aard van de opdracht. Gaat het om een zakelijke zoekopdracht naar een persoon, dan gebruikt 3/10 het professionele platform LinkedIn en 1/10 Facebook. Gaat het om een privépersoon, dan wendt bijna de helft zich tot Facebook en maakt slechts 5 procent gebruik van LinkedIn. Lager opgeleiden laten dit zakelijke platform links liggen en maken zowel zakelijk als privé in 44 procent van de gevallen gebruik van Facebook.
De helft van de internetgebruikers surft bij het zoeken naar nieuwsartikelen direct naar een nieuwssite. Bij middelbaar en hoger opgeleiden loopt dit op tot 57 procent. De reguliere zoekmachine staat op de tweede plek, een kwart van de Nederlands begint zijn zoektocht naar een nieuwsartikel hier. De generieke zoekmachine blijft favoriet voor foto’s en afbeeldingen. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan de Google zoekoptie afbeeldingen te benutten en nog eens 35 procent zoekt via de standaard zoekbalk. Het gebruik van de zoekoptie afbeeldingen neemt toe, naarmate de leeftijd
afneemt. Facebook scoort op dit gebied goed onder laag opgeleiden: zo'n 12 procent begint zijn of haar zoektocht naar afbeeldingen bij dit sociale platform, tegenover 1 en 0 procent van de middelbaar en hoger opgeleiden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!