In 2005 deden uitspraken van Professor Peter Leeflang veel stof opwaaien, waar hij zich pessimistisch opstelde ten aanzien van de toekomst van marketing.
Hierbij verwees hij naar diverse onderzoeken, waaruit zou blijken dat de niet-marketeers de marketingmensen maar onbetrouwbaar, duur en geldverkwistend zouden vinden en dat het niet inzichtelijk was wat de effecten van al hun inspanningen zouden zijn.
Op het eerste gezicht geen vreemde veronderstelling, omdat simpelweg ook niet altijd de effecten direct duidelijk zichtbaar en bovenal meetbaar zijn.
Nu heeft Raymond Pettit van Longwoods International (Toronto, Canada) een artikel geschreven, getiteld 'Biggest bang for the buck: new frameworks for accountability in marketing, advertising and communications', waarin bovenstaande redeneringen tegengeworpen kunnen worden, door gebruik te maken van de zogenaamde 'LQ MAP'.
Kortweg gezegd ontmoet de kunst van het marketingvak (want dat blijft het toch) hier de wetenschap, door de impact ervan te meten. Er wordt een viertal stadia beschreven, die het gehele proces beschrijven. Te weten:
? Description
? Interpretation
? Explanation
? Prediction
Het uitgebreide artikel is hier te lezen en geeft nader inzage in het gebruik van deze methodiek om return on your marketing investments te realiseren en nog belangrijker: te laten zien!
Dit is uiteindelijk erop gericht om als marketeers nog meer met de ogen van onze klant naar hun wensen en behoeften te kijken, in plaats van zelfgenoegzaam in een zwarte doos te turen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!