Het 'gadverdamme-effect' ligt er duimendik bovenop. Door echte bacteriën en schimmels uit echte Nederlandse keukens, onder andere van nasigroenten, snijplanken en vaatdoekjes, op kweek te zetten in een laboratorium, werden buitenreclameposters (en andere uitingen) gecreëerd om een boodschap van het Voedingscentrum voor het voetlicht te brengen: 'Ziekmakers zie je niet'.
Lemz: 'Samen met experts hebben we de bacteriën in een laboratorium laten uitgroeien tot tips over veilig eten. Deze 5 praktische tips komen terug in een landelijke campagne die te zien is in outdoor, online en PR.'
Deze video maakt het idee aanschouwelijk:
Jaarlijks lopen volgens het Voedingscentrum ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Veel van deze infecties ontstaan in eigen keuken, door onbewust niet veilig om te gaan met voedsel. Het Voedingscentrum heeft een vijftal praktische tips ontwikkeld om te laten zien dat je zelf heel veel kan doen om te voorkomen dat je ziek wordt. Een groot deel van de voedselinfecties ontstaat in de eigen keuken. Daarom stelt het Voedingscentrum met de campagne “Ziekmakers zie je niet” veilig eten in de thuissituatie centraal.
Dit zijn twee van de posters:
Koelkasttemperatuur:
Vlees snijden:
De campagne is gefinancierd door het Ministerie van VWS.
Credits
Bureau: Lemz
Opdrachtgever: Voedingscentrum
Klant: Birgit Broer & Wouter Rosekrans
Fotografie: Willem Groeneveld
Filmproductie: Filmgasten
Online productie: Magic Bullet
Outdoor productie: Highthie / JC Decaux
Bacterie & kweek productie: dr. Rijkelt Beumer (Wageningen University & Research)
Media: Stroom Media
Online media: We Are First