Grammin’ it
Instagram gaat lekker met z’n advertenties. Het sociale fotoplatform heeft inmiddels meer dan één miljoen actieve adverteerders per maand. Da’s best een lekkere groei als je bedenkt dat vorig jaar rond deze tijd er ‘slechts’ twee honderdduizend waren. En dat die advertenties best goed werken blijkt uit het feit dat er in de afgelopen maand meer dan 120 miljoen ‘grammers actie hebben ondernomen naar aanleiding van zo’n advertentie. Je kunt hierbij denken aan het bezoeken van een website of contact opnemen met een bedrijf. En wist je dat 80% van de Instafolks minstens één bedrijf volgt op het platform. Best een prima plek dus om aanwezig te zijn als merk.
Het sociale netwerk heeft voor 2017 dan ook grote plannen. Zo willen ze later dit jaar de mogelijkheid gaan uitrollen om direct via Instagram een afspraak te maken met een bedrijf. Dus toe aan een nieuwe coupe? Pretty soon kan je je kappersafspraak gewoon via IG inplannen. Ook de statistieken voor adverteerders worden steeds beter. Het draait nier meer per se om likes, maar om bereik, impressies en comments.
Zal Instagram dan op weg zijn om een populairder advertentieplatform te worden dan Facebook? Wij houden het voor je in de gaten.
Lekker Live
Live video is een ding, dat wist we al. Maar echt heel mooi is het vaak niet, en daardoor ook niet per se lekker om naar te kijken. Waar je met bijvoorbeeld Facebook live nog een beetje vast zit aan de crappy beeldkwaliteit van je telefoon, heeft Twitter deze week een API gelanceerd waarmee je echt goede video apparatuur kan verbinden met je Periscope (en dus Twitter) live stream. Deze zogenaamde ‘Persicope Producer API’ geeft je dus alle tools om met je drone, je 360 cam, of gewoon je professionele video camera écht mooie live broadcasts te creëren.
Misschien gaat het dan toch nog wat worden met Twitter, en livestreamen op je timeline.
Later live
Nog meer live en nog meer Instagram, afgelopen week is namelijk aangekondigd dat je voortaan je livestreams op Instagram Stories kunt bewaren na de uitzending. Als je klaar bent met het uitzenden hoe je dat fantastische broodje aan het verorberen bent, krijg je een save knop te zien bovenaan in beeld waarmee je het filmpje op je telefoon kunt opslaan. Easy does it. Kun je later jezelf nog eens bewonderen terwijl je heel sensueel die hap neemt.
Love you long time Linkedin
Hah, Linkedin, daar hebben we lang niets over gemeld. Was ook vrij weinig te melden. Tot nu. Het professionele netwerk platform gaat namelijk ‘Trending Storylines’ lancering. Een plek waar gepersonaliseerd nieuws voor je verzameld wordt, met bronnen van buiten Linkedin én wat mensen binnen het platform erover geschreven hebben. Kan interessant zijn om op de hoogte te blijven van wat er binnen je werkveld speelt. Voorlopig zal Trending Storylines alleen nog beschikbaar zijn in de VS, maar dat wordt ongetwijfeld uitgebreid.
Een team van 24 redacteuren zal het nieuws samenstellen, maar dat gaat samen met algoritmes en ‘machine learning’. Gebaseerd op wie je in je netwerk hebt, waar je al eerder op gereageerd hebt en wat anderen schrijven, krijg je echt een persoonlijke versie van het nieuws te zien. Klinkt als een logisch initiatief van Linkedin, even afwachten hoe het echt gaat scoren.
Hallo lente
Wellicht heb je het al voorbij zien komen, de kleurrijke animaties die Facebook gebruikte om de lente aan te kondigen. Yep, Facebook bemoeit zich graag met alles, dus ook met de veranderingen van de seizoenen. Je kon niet heel veel met de animaties, behalve ernaar kijken en eventueel glimlachen. Maar in de toekomst wil het sociale netwerk steeds meer toewerken naar een omgeving waar men weer hun gevoelens uiten, en door dit soort kleine kunstwerkjes zouden ze daartoe gestimuleerd moeten worden. Op den duur zul je op dit soort berichten kunnen klikken om er je eigen bericht mee te starten. Het grotere doel is dat gebruikers weer gaan delen op Facebook, in plaats van op Snapchat of Instagram.
We vragen ons een beetje af of dit grote doel gehaald gaat worden, we zijn nogal verknocht geraakt aan het delen van onze levens op Instagram en Snapchat. Maar wel leuk geprobeerd Facebook.
Dit was weer de #lekkersociaal van deze week, net als Facebook wensen ook wij je een fijne lente toe.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!