Kidsweek wordt 7Days

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren was de officiele lancering van de mét naamsverandering. Kidsweek bestaat nog wel, maar nu alleen nog in vorm. Voor de iets ouderen – 12 tot 18 jaar- is er nu het nieuwe . “De wekelijkse krant was eigenlijk iets te kinderachtig voor middelbaar scholieren en met 7Days is de krant stoerder en heeft strakker uiterlijk”, aldus Lotte Stegeman, chef redactie.

Op deze manier verwacht de redactie van de nieuwe 7Days de doelgroep aan te kunnen spreken, want potentiële nieuwe abonnees stonden niet meer te springen om Kidsweek.
Lotte: “Toen we zes en een half jaar geleden begonnen was de krant bestemd voor kinderen, ruwweg tussen 10 en 14 jaar. Een jaar later kwam Kidsweek Junior erbij, voor de jongste krantenlezers. Kidsweek werd hierdoor automatisch een beetje ‘omhoog geschoven” en wordt nu gelezen door middelbare scholieren. Die vinden de naam Kidsweek te kinderachtig”.

En daar heeft Stegeman wel een punt. Ter vergelijking, Kidsweek zag er zo uit:

En nu de nieuwe 7Days:

De grootste verandering is de naam en de vormgeving die meer aansluit bij de lezers van de krant. De onderwerpkeuze en de inhoud blijft hetzelfde. Opvallend is dat 7Days ervoor kiest om veel meer beeld te gebruiken: zo’n 40% wordt nu gevuld door beeld. De trend ‘weinig tekst, veel beeld’ zet zich dus ook bij 7Days door.

Kidsweek kwam de afgelopen tijd al in het nieuws omdat PCM af wil van de jongerenkrant. Plannen zijn om Kidsweek op te richten als stichting om aanspraak te maken op subsidie. Als ook de Belgische Persgroep (dat PCM over heeft genomen) aangeeft zich wil focussen op volwassenen, gaat er toch een belletje rinkelen: heeft deze verandering hier iets mee te maken? Volgens Roland Pelle, uitgever/directeur van 7Days, is hier geen sprake van: “ We zijn nu ruim een jaar bezig om goed na te denken over de naamsverandering. Het idee leefde al enige tijd, maar toen in het najaar van 2008 weer een Lezersraad aangaf dat de naam op middelbare scholen als kinderachtig werd ervaren en wij ook de oplage minder snel dan we gewend waren zagen groeien, zijn we aan de slag gegaan. Begin dit jaar werd ons duidelijk gemaakt dat we niet meer in het plan paste dat de Persgroep met PcM uitgevers had. We stonden te koop.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie