Als de laatste noten zijn verstorven en de laatste slokken zijn genomen, maken festivalgangers zich snel uit de voeten. Een slagveld van plastic, papier en ligt klaar om opgeruimd te worden – en dat is vaak eerder een kwestie van dagen dan uren.
Dat festivals afvalbergen van jewelste veroorzaken, bracht Jan Portheine op het idee van KarTent. Vooral de gemakzucht waarmee mensen hun tent achterlaten na een festival lijkt een trend – in Nederland laat een op de vier mensen hun tentje achter. Dat komt op jaarbasis neer op 25.000 stuks.
De volledig recyclebare kartonnen KarTent is het antwoord. De tent is bedoeld voor twee mensen maar, met een beetje inschikken, ook prima geschikt voor drie personen. Een KarTent is waterdicht, koel én donker van binnen zodat je lekker lang kunt uitslapen.
Het karton heeft een hogere ontbrandingstemperatuur dan het materiaal van reguliere tenten. Het ontbrandt nauwelijks als je er een aansteker tegenaan houdt. Ook is de vluchtroute beter geregeld en is de uitstaptijd korter dan bij een normale tent.
Het gemak dient de mens: niks geen gehannes met tentstokken. Je bestelt een KarTent van tevoren en hij staat voor je klaar op het festival, uitgevouwen en al.
Van bachelor-eindproject naar start-up
'Het afstudeerproject van mijn architectuuropleiding was de bouw van een kartonnen strandhuis. Met dat idee ben ik naar YesDelft gegaan. Op de eerste dag vorm je daar een team om een bedrijf op te zetten. Daar heb ik medeoprichter en industrieel designer Wout Kommer ontmoet. Na het strandhuis uit elkaar te hebben gehaald bleef het karton over. Samen hebben we gebrainstormd over wat we zouden kunnen doen met het karton. Een foto van achtergelaten tenten op festivals was de trigger voor het concept. We zochten contact met kartonfabrieken om opties af te tasten. Zo is KarTent ontstaan. De pilotfase van vorig jaar betrof tien Nederlandse festivals. Dit seizoen gaan we door met deze kartonnen revolutie.'
Duurzaam
'Festivalorganisaties zijn steeds vaker bezig met duurzaamheid. KarTent bestaat grotendeels uit gerecycled papier en verse houtvezels. Het productieproces van een KarTent is minder schadelijk voor het milieu dan dat van een vergelijkbare nylontent met dezelfde capaciteit. Dat zit ‘m vooral in de grondstof en het feit dat nylon vaak in China wordt gemaakt en dus moet worden getransporteerd. KarTents bestaan uit natuurproducten die lokaal worden verwerkt.'
Festivalorganisaties
'Een groepje kartonnen tenten springt eruit tussen traditionele tenten, en biedt talloze nieuwe mogelijkheden om merken en sponsors op een ludieke manier onder de aandacht te brengen. Naast marketing profiteren festivalorganisaties. Zij willen liefst zo veel mogelijk gasten op het campingterrein, maar dan wel georganiseerd. KarTents kun je zó plaatsen dat er meer mensen op het terrein passen dan normaal.'
Op naar tachtig klanten
'We hebben nu zesenvijftig klanten. De verwachting is dat het er in dit jaar tachtig worden, in de hele Benelux. De teller van het aantal tenten staat nu op ongeveer 62.500. Ons doel is om dit jaar 20.000 tenten te leveren. Uiteindelijk willen we KarTent wereldwijd aanbieden op festivals. Om ze bewust te maken van de rommel die ze maken, en om te laten zien wat je allemaal met karton kunt doen.'
Marketing
'Op karton kun je van alles doen: logo’s drukken, interactief bezig zijn, tekenen. We willen altijd via de festivalorganisaties verkopen omdat ze een groot bereik hebben. Afgelopen jaar postte Mysteryland op Facebook dat ze KarTent aanboden. Daarmee bereikten ze al gauw zo’n twee miljoen mensen. Voor ons leverde het naamsbekendheid op, zodat we vrij snel konden uitbreiden. Wat ook hielp was dat we de media hebben opgezocht. We prikkelen met een kartonnen tent die waterdicht is, terwijl iedereen denkt dat dit onmogelijk is. Tot nu toe hebben we zelf geen euro in marketing gestopt.'
Financiering
'De investeringen zijn klein. We hebben duizend euro gewonnen via een pitchwedstrijd en we hebben tweeduizend euro binnengehaald door zo snel mogelijk tenten te verkopen binnen een factuurtermijn. In mei bracht crowdfunding een half ton op. Daarmee gaan we de productie financieren. We streven naar de productie van meer tenten tegen een lagere prijs en de inkoop van grotere volumes tenten in één keer. Voor de doorontwikkeling van het KarTent-design hebben we een lening lopen.'
Het team achter KarTent
'We zijn met een team van zes, we zijn gemiddeld 23 jaar. Wout en ik zijn leidinggevende en we hebben vier stagiaires die elk verantwoordelijk zijn voor een project. Eén project richt zich op de KarTent Junior, één op hergebruik van de KarTent, één op marketing en één op het CRM-systeem.'
Het verdienmodel
'Als je via onze website op ‘Order here’ klikt bij een festival, dan ga je meteen naar de webshop. Dat kan die van ons zijn of van de festivalorganisatie. De prijs verschilt per aantal tenten. Als een organisatie bijvoorbeeld tien tenten heeft verkocht, dan rekenen we 30 euro per tent. Worden er meer tenten besteld, dan wordt de prijs lager. Festivalorganisaties bepalen de prijs van de tent. Sommige hebben sponsors die de tenten aanbieden. Zo kun je bijvoorbeeld gratis in een KarTent verblijven als je een kaartje koopt voor het Paradise City Festival in Steenokkerzeel.'
Lopende projecten
'We gaan binnenkort de juniorversie van KarTent op de markt brengen. Dat doen we omdat we opvallend veel vragen kregen van moeders die gecharmeerd zijn van het idee. We hebben speciaal een zo klein mogelijk pakket ontwikkeld, zodat de bezorgkosten binnen de perken blijven. Daarnaast bezien we momenteel wat we met afgedankte KarTents kunnen doen die nog wel in redelijke staat zijn. We spelen met de gedachte ze te verwerken in andere festivalartikelen. En ja, je kunt niet om de associatie heen: in de nabije toekomst gaan we tenten ontwikkelen voor vluchtelingen en daklozen.'
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!