Hoofdredacteurs Petra Boers (tekst en concept) en Suzanne Hertogs (beeld en art direction) hebben sinds 2006 drie keer een DUF uitgebracht. Eerdere edities vielen in binnen- en buitenland in de prijzen. Tijdens de derde Week van de Mediawijsheid werd DUF Waanwijs gelanceerd. Adformatie sprak Boers en Hertogs voor de presentatie.
Is het nodig dat jongeren mediawijzer worden?
Boers: ‘Ik denk dat de mediawijsheid van heel Nederland eigenlijk wel wat omhoog zou kunnen. Of beter gezegd: het kritisch vermogen om te kijken naar wat er allemaal op je afkomt en wat dat met je doet. Want mediawijsheid wordt nu vaak erg beperkt opgevat als ‘hoe ga je met internet om?’. Wij zien het breder: hoe kun je wijs worden uit de mediawaan van de dag? Hoe eerder je in de gaten hebt hoe alle media op je inwerken, hoe meer je je eigen koers kunt varen.’
Hertogs: ‘We benadrukken niet alleen wat er van buitenaf op je afkomt, zoals reclame, internet en social media, maar ook hoe je hersenen daarop reageren. Want die houden je ook continue voor de gek. Dat leggen we bloot door te laten zien dat sommige dingen die je denkt waar te nemen, soms helemaal niet zo zijn. Er zit bijvoorbeeld een pagina in deze DUF die helemaal is opgebouwd uit stukjes van logo’s. Het grappige is dat je de merken meteen herkent, of je wilt of niet.’
Hoe maakt DUF jongeren mediawijzer?
Boers: ‘Scholen zien vooral de gevaren van internet en willen dat jongeren oppassen met media. Wij zijn niet belerend, maar leggen juist uit hoe je het zelf kunt doen. Hoe kun je anderen demoniseren, of voor je karretje spannen? Manipuleren kun je leren. Als je zelf weet hoe het moet, zie je het ook als het met jou gebeurt. Bijvoorbeeld het artikel over hoe je cola kunt verkopen en tegelijkertijd dictator kunt worden. Daarmee leggen we het mechanisme bloot hoe politieke propaganda en reclame op je inspeelt.’
Waarom is mediawijsheid nu belangrijker dan eerst?
Boers: ‘Er zijn tien keer zoveel pr-mensen als journalisten. Je kunt je kont niet keren of je zit met een reclameboodschap voor je neus. Heel veel jongeren zitten in de schulden, omdat ze constant worden verleid om dingen te winnen en te kopen.’
Hertogs: ‘Mediawijsheid is nu ook door de overheid op de agenda gezet en dan vooral toegespitst op de gevaren op het internet. En dat is ook belangrijk. Neem porno: je krijgt daarbij zoveel beelden te zien die niks te maken hebben met echte seks. En als je zo jong bent, hoe kun je dan zelf het onderscheid al maken? DUF zegt: dit zijn pornowanen: geloof niet wat je ziet.’
Boers: ‘Als docent of ouder kun je al die invloed op een gegeven moment niet meer afschermen. Dan zit er maar één ding op: zorgen dat ze er zelf mee om kunnen gaan.’
DUF is zonder advertenties gemaakt. Hoe is dat gelukt?
Boers: ‘We worden gesteund door drie fondsen (VSB Fonds, SNS Reaal Fonds en Fonds voor Cultuurparticipatie) die het ook als maatschappelijk thema belangrijk vinden. Daarmee zijn alle bijdragen van creatieven in DUF betaald. Maar voor onszelf moeten we nu nog wat boeken verkopen. Eigenlijk moeten we alle trucjes waarvan we anderen overtuigen om er niet in te trappen, nu zelf gaan inzetten. Marketingbudget hebben we nauwelijks. Tot nu toe hebben we altijd veel mond-tot-mondreclame gekregen. En nu hebben we natuurlijk ook social media.’
DUF Waanwijs is als boek verkrijgbaar bij de betere boekhandel of te bestellen via www.duf.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!