De verzekeraar komt met een grootschalige preventiecampagne, waarbij ook winkels worden geopend. Zoals in de Kalverstraat in Amsterdam, maar ook in Groningen, Rotterdam en Amstelveen. Rob Coolen, directeur van Interpolis: ‘Met preventie kun je schade voorkomen en beperken, daar willen we Nederland bewust van maken. Verzekeren wordt wat ons betreft het sluitstuk.’
Ingrid Nagtzaam, bij Interpolis manager merkmanagement, legt de nieuwe visie uit: ‘We willen op een andere manier met verzekeren omgaan. Het is vaak niet de beste oplossing, in veel gevallen is preventie beter. Uit onderzoek komt naar voren dat veel mensen niet aan preventie doen omdat ze toch verzekerd zijn, en bijna 40 procent van de Nederlanders ziet het nut van voorkomen en beperken van schades niet. Maar ze vergeten daarbij dat een verzekering geen emotionele schade dekt. Na een brand wordt je huis herbouwd, maar je dierbare erfstukken ben je kwijt. We willen dat mensen beter zicht krijgen op de risico’s die ze lopen.’
Vertrouwen
Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat de consument Interpolis weer gaat vertrouwen. Daar zijn alle marketinginspanningen op gericht. Nagtzaam: ‘Verzekeringen zijn complex en niet transparant. Bij de introductie van Glashelder waren we vooral gefocust op het verminderen van de complexiteit van verzekeren, onder andere door het opstellen van duidelijkere voorwaarden. We voeren nu 4 merkbeloftes: 'Laat de bonnetjes maar thuis', waarbij we uitgaan van vertrouwen, 'Geld lost niet alles op' -waarbij we 'mannetjes sturen' die het probleem kunnen verhelpen- en de 'Verzekeringscheck': verzeker alleen dat wat er echt toe doet. Bij 'Voorkomen is beter dan verzekeren' gaan we nog een stap verder en bieden "glashelder" inzicht als het gaat om de risico’s die mensen lopen, bijvoorbeeld via de online veiligheidsmeter voor risico’s in en om het huis, en praktische oplossingen om daarmee om te gaan - bijvoorbeeld de online preventiewinkel waar direct preventieproducten aangeschaft kunnen worden.’
Tijdelijke winkels
Hoe je schade kunt voorkomen en beperken moet duidelijk worden in de campagne van Interpolis en in de vier (tijdelijke) preventiewinkels, die vandaag worden geopend. Deze zijn ingericht als een huis, om de risico’s te kunnen laten zien die zich in en om het huis bevinden. In de winkels staan een risicodeskundigen voor preventie-advies en vind je allerlei producten. In de keuken blusdekens en brandblussers, in de woonkamer een standbykiller en in de badkamer wordt gedemonstreerd hoe een lekbak waterschade kan terugdringen. Maar ondernemers kunnen ook terecht met hun vragen.
De producten zijn te koop in de nieuwe online preventiewinkel van Interpolis ). Klanten van Interpolis en Rabobank krijgen daarbij korting. Interpolis stuurt daarnaast mannetjes die een risicocheck kunnen doen, en rookmelders ook daadwerkelijk komen plaatsen, ‘want mensen laten ze na aankoop vaak in de kast liggen, aldus Nagtzaam. En vanaf oktober rijdt een mobiele preventiewinkel door heel Nederland.
Preventiemaatregelen kunnen uiteindelijk leiden tot een lagere premie, of een hoger eigen risico omdat je je huis afdoende hebt beschermd. In de toekomst krijgen mensen ook geld terug, maar dat kan volgens Nagtzaam pas in werking treden nadat het effect van schadevermindering is gebleken.
De nieuwe marketingvisie kan ook worden toegepast op andere verzekeringen Nagtzaam: ‘Denk aan reisverzekeringen. Moet een werelddekking als je al drie jaar binnen Europa reist? Een rechtsbijstandverzekering als je financieel genoeg daadkrachtig bent?'
In de toekomst wil Interpolis de voordelen van preventie statistisch aantonen. Coolen: ‘Daarom registreren we sinds april 2010 of iemand preventiemaatregelen heeft getroffen, zodra iemand een schade meldt. Voor zover wij weten wordt dit nog nergens ter wereld geregistreerd. Met deze cijfers kunnen we aan de buitenwereld duidelijk maken dat preventie loont, en in welke mate.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!