Het zelfbeeld van de IC-professional kan wel een boost gebruiken. Uit het trendonderzoek Interne Communicatie van Communicatie Magazine en adviesbureau Involve blijkt dat ze zichzelf een 6,4 geven.
Toenemend belang
Van de interne klant wordt nog minder waardering verwacht. Van hun 'afnemers' denken IC’ers een 6,1 te krijgen. Die cijfers zijn in tegenspraak met het toenemend belang dat organisaties aan deze discipline toekennen. Volgens 79 procent van de respondenten zien organisaties wel degelijk het belang van interne communicatie.
Strategische thema's
De vraag naar IC op een hoger niveau neemt bovendien toe: communicatieprofessionals geven aan nauw betrokken te zijn bij strategische thema’s en veranderingen.
Geen idee
Dat vertaalt zich overigens niet in stijgende budgetten. Sterker: 4 op de 10 communicatieprofessionals heeft geen idee hoeveel geld er voor interne communicatie te besteden is.
Marketingbudget
Het budget is niet bekend, niet vastgesteld of geïntegreerd in het totale communicatiebudget. En soms is het onderdeel van het marketingbudget. Een ander opmerkelijke uitkomst: de helft van de IC-professionals (49%) geeft aan dat inspanningen op het gebied van interne communicatie niet of nauwelijks gemeten worden.
Effectiviteit
De 51 procent die dat wel doet, kijkt vooral naar de effectiviteit van IC en de tevredenheid van interne klanten. Slechts 30 procent hiervan meet de invloed van IC op het resultaat van de organisatie.
Respondenten werd ook gevraagd welke middelen zij het meest effectief vinden, welke vormen van communicatie (informeel, via de lijn) zij het meest impactvol vinden.
De resultaten van het volledige onderzoek zijn te vinden in Communicatie Magazine van september.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!