Op 12 november vond voor de derde keer het Communicatie Congres 'De Wereld van Communicatie' plaats. De zaal van ’t Spant te Bussum was die dag gevuld met 300 betrokken communicatieprofesionals. Zij waren getuige van een zeer actuele aftrap: Jeroen Smit interviewde Charles Huijskens over DSB. Huijskens werkte in opdracht van de curatoren: “Toen ik werd ingehuurd had de Nederlandsche Bank al het roer overgenomen. Scheringa en de zijnen hadden niets meer te vertellen.” Huijskens had vooral kritiek op de vele woordvoerders die er in de aanloop van de neergang van de bank in de media optraden, terwijl de hoofdrolspeler - Scheringa - buiten beeld bleef.
“Toen de noodingreep van DNB kwam, besefte Dirk pas :het is nu of nooit,” aldus Huijskens. Volgens Huijskens was er geen spindocter die Dirk in de laatste week heeft geadviseerd om 'de gewone man uit de straat die het allemaal ook maar over komt te spelen.’ Huijskens taak was het vooral de curator een beetje uit de media te houden in de laatste fatale week, om te voorkomend dat de sentimenten zich tegen ons zouden keren. Opmerkelijk detail: op verzoek van de rechter-commissaris heeft Huijskens zijn uurtarief (300 euro) in deze zaak verlaagd. Smit: “Met hoeveel?” Huijskens: “Vijf procent.” Smit: “Da's vijftien euro!”
Minstens zo spannend: was het gesprek met de voorzitter van de Raad van Korpschefs, Leon Kuijs. Kuijs had in zijn presentatie gesproken over het tanende gezag en hij had de 'geweldsschuwe' houding van de Nederlandse politie geprezen. Uiteraard ging het gesprek over het interview van de Amsterdams korpsschef Welten. Smit: “Welten moet worden ontslagen.” Kuijs: “Hij heeft ook van ons op zijn donder gekregen, maar naar buiten toe zijn we om hem heen gaan staan.”
Kuijs ging ook in op het ‘afbrokkelende’ gezag: “Vroeger had een agent grote handen en weinig hersens. Dat profiel past nu niet meer bij deze tijd.” Volgens Smit mocht de politie af en toe die grote handen wel wat vaker laten zien. Is het niet wat doorgeslagen? Kuijs vond dat de media te veel op incidenten afgingen. “U ziet niet alles, wij hebben soms een slot op de mond.” Maar, om de ernst van de situatie te schetsen: “Er zijn bureaus waar jochies van negen om een bepaalde rechercheur vragen als ze weer zijn aangehouden.”
Na de pauze vond het debat plaats met o.a. Kirsten Verdel die campagne obama van zeer nabij meemaakte. Verdel vertelde over de enorme professionaliteit van de Obamacampagne.
Verdel “Het verbaast me wel dat de PvdA me nauwelijks heeft betrokken bij de campagne. Ik denk dat ik wel iets voor ze had kunnen betekenen.”
Een van de succesfactoren van Obama’s campagne is volgens Verdel: intern kritiek mobiliseren. Verdel: “Als je goede argumenten had, werden de plannen bijgesteld. Zo niet, dan ook niet zeuren en doen.”
Bekijk hieronder een beeldimpressie van het geslaagde congres:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!