House of Bosch: een virtueel huis voor klussers

Ook Nederlandse klussers zien internet als een belangrijke bron van informatie. Uit onderzoek van Insites onder 500 Nederlanders blijkt 32 procent websites met klustips te raadplegen en 43 procent zich voor het aanschaffen van gereedschap te oriënteren op internet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het leek Bosch Power Tools dan ook een aardig idee haar 80-jarig bestaan te vieren met een nieuwe website waarin naast productinformatie ook handige klustips te vinden zijn. Van de marktleider en trendsetter binnen de klusgemeenschap mag je natuurlijk wat verwachten, dus werd er uitgepakt met het virtuele 'House of Bosch' als onderdeel van de website.

In 'House of Bosch' kunnen bezoekers virtueel rondlopen en inspiratie opdoen voor klusprojecten. Kom je tijdens het wandelen door de kinderkamer bijvoorbeeld een leuk tegen dan kun je op het object klikken en lees je precies hoe je het zelf kunt maken. Naast een eenvoudig te printen materiaallijst, constructietekening in pdf en benodigde gereedschappen (uiteraard inclusief links naar Bosch productpagina's) kun je ook zien hoe lang het maken van het project kost, wat de benodigde kluservaring is en wat de kosten zijn. De stap voor stap beschrijving is voorzien van illustraties en technische begrippen laten bij een mouse-over de betekenis zien. Sommige projecten zijn voorzien van een video uitleg. De video's zijn in 't Duits maar hebben volgens Bosch als voornaamste doel de bezoeker visueel te ondersteunen; ze zijn overigens wel in 't Nederlands ondertiteld.

Het fraai vormgegeven huis maakt dankbaar gebruik van een aantal web 2.0 elementen. Zo kun je projecten eenvoudig aanbevelen aan klusvrienden, je beoordeling per project geven en ze zelfs van commentaar voorzien. Ook aan klussende bloggers is gedacht. Bij elk afzonderlijk project of gereedschap is de broncode vermeld, waardoor eenvoudig linken mogelijk is.

Volgens Mark Bressers, Marketingmanager Bosch Benelux, heeft de website sinds de lancering eind januari al zo'n 75.000 unieke bezoekers gehad. De gemiddelde bezoektijd bedroeg ongeveer 7 minuten. Hoe de klussers het huis vinden? De website wordt sinds kort vermeld op de verpakking van machines, folders, catalogi en advertenties. Daarnaast is er via een internetcampagne met advertenties en banners uitgevoerd op diverse relevante websites. Helaas vindt er op de site nog weinig interactie plaats. Dat zou kunnen betekenen dat klussers nog steeds met hun projecten bezig zijn of dat bezoekers misschien een duwtje in de rug nodig hebben om informatie te gaan delen. 'Deel nu je kluservaring en maak kans op een ' zou wellicht kunnen helpen. Voor ons Nederlanders kan belonen nog wel eens drempels wegnemen.

Omdat er natuurlijk 'always room for improvement' is zie ik ook nog wel kansen binnen het onderdeel 'My Bosch'. Op dit moment kunnen Boschfans hier wallpapers downloaden en over de geschiedenis van Bosch lezen. Waarom zou je hier geen producten kunnen registreren, accessoires voor deze producten eenvoudig en snel kunnen opzoeken (en bestellen) en gebruiksaanwijzingen raadplegen? Of producten vergelijken en opslaan voor een latere raadpleging? De meeste content, zoals de gebruiksaanwijzingen in PDF, de accessoires per product en de productvergelijkingstool zijn er al, ik zeg integreren en klantspecifiek maken. Met deze informatie zou Bosch klussers bijvoorbeeld mooie cross-sell aanbiedingen kunnen doen. Maar goed, ik weet uit ervaring dat dat natuurlijk makkelijker gezegd is dan gedaan.

Iemand anders ideeën om van 'House of Bosch' hét inspiratiepunt voor klussers in Nederland te maken?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie