Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoofdkantoor Publicis Omnicom Group in Nederland

Publicis Groupe en Omnicom Group kondigden vandaag aan dat ze gaan fuseren. Het betekent de grootste fusie ooit in de reclame-industrie.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat werd vanmiddag op een persconferentie in Parijs bekendgemaakt.

related partner content for mobile comes here

Topman Maurice Lévy van Publicis zei tegen Bloomberg dat gekozen is voor Nederland omdat het 'neutraal terrein' is. Suggesties dat Nederland een gunstig belastingklimaat heeft voor multinationals, wees hij van de hand. De operationele hoofdkwartieren blijven overigens in New York en Parijs staan. Dat geldt ook voor de beursnoteringen.

De deal betekent de grootste fusie in de reclame-industrie ooit. De naam van de nieuwe holding wordt Publicis Omnicom Group. Daarmee wordt de Frans-Amerikaanse firma groter dan het Britse WPP. Het opgetelde inkomen komt uit op 23 miljard dollar en er zijn 130.000 medewerkers wereldwijd.

De fusie levert volgens naar verwachting zo'n 500 miljoen dollar (377 miljoen euro) aan kostenvoordelen op. Wren zei evenwel dat de plannen zoals die er nu liggen, niet leiden tot een verlies van banen.

Conflicterende business
Hoewel Omnicom groter is dan Publicis, was de persconferentie toch in Parijs. Volgens Adage zou dat suggereren dat beide concerns het heel belangrijk vinden Publicis' thuismarkt en klanten te overtuigen van de importantie van de fusie. De holdings hebben samen multinationals als PepsiCo, McDonald's, AT&T, L'Oreal en Coca-Cola op hun klantenlijst staan. In het geval van rivalen PepsiCo en Coca-Cola en Microsoft en Google zou dat moeilijkheden kunnen opleveren.

In de nieuwe constellatie zou Publicis-baas Maurice Lévy chairman worden en Omnicom-topman John Wren ceo. Na een halfjaar wordt Lévy non-executive chairman en gaat Wren door als ceo.

Omnicom is eigenaar van netwerken BBDO, DDB, TBWA\ en Omnicom Media Group. Publicis Groupe beheert Publicis, Saatchi & Saatchi, Leo Burnett en Vivaki.

Adage heeft alle feiten over de superdeal .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in