TELE2, Lil’Kleine | Ronnie Flex
OMAR KBIRI | cijfer 9
Ik vind dit een van de betere influencer-campagnes in de afgelopen periode. Waarin een merk zich op het juiste moment aansloot bij een artiest en diens platform. Door op meerdere niveaus goed samen te werken. Van muziek, videoclip, sociale media tot en met event.
Hierdoor ontstond er flinke win/win aan beide kanten van het verhaal. Lil’ Kleine verbrak even alle streaming records. Kon vervolgens flink doorpakken met optredens door het land en de kreet ‘Niet omdat het moet’ kreeg jong Nederland niet uit diens kop of gezichtsveld.
Prachtige mashup ook, waarin organisch en paid bereik elkaar wisten te versterken op een geloofwaardige wijze.
ERIK ZWENNES | cijfer -
Dit is een beetje vals spel. Ik heb deze campagne vanuit Top Notch samen met Indie en Tele2 bedacht, geproduceerd en vleugels gegeven. De belangrijkste credits moeten echter naar Lil’ Kleine, Ronnie Flex en producer Jack $hirak. Die hebben namelijk een hit gemaakt: 10 miljoen views op YouTube en een triple platina plaat.
Een reclamelied op #1, zou je cynisch en kort door de bocht kunnen zeggen. Zo zie ik het dan ook niet. Ik zou zeggen: een hit koppelen aan een succesvolle campagne, live-shows en daarmee een drietrapsraket bouwen.
Wij zijn er heel trots op dat we op een chique en passende wijze een match hebben weten te maken.
De campagne werkt omdat het voor Tele2, voor het publiek en voor de artiesten een toegevoegde waarde heeft. Tele2 wist een lastig te bereiken doelgroep geloofwaardig aan te spreken. Het publiek kreeg een te gekke track, releasefeest en goodies. De artiesten een videoclip met internationale allure en stevige support in hun liveshows.
Enige nadeel? Uit moeten leggen dat een nummer-1-hit scoren op deze manier een unieke gebeurtenis is. Dit was alleen mogelijk met enorm veel lef en vrijheid vanuit de opdrachtgever. En ook dan blijft een hit niet te voorspellen.
PETER MEERE | cijfer 8,5
Ik vind dit een sterk uitgevoerde campagne. Er is goed nagedacht vanuit de doelstelling van Tele2: het bereiken van mensen die mobiele data het meest omarmen. Online muziekvideo’s doen het ontzettend goed, neem bijvoorbeeld het succes van 101Barz en Top Notch.
Daarbij sluiten Ronnie Flex en Lil’ Kleine naadloos aan op deze campagne. Het is voor de meeste adverteerders nogal een stap om een commercieel traject met dit type influencer aan te gaan. Dat Tele2 daarbij ook nog het vertrouwen geeft en veel creatieve vrijheid, valt alleen maar te prijzen.
Je ziet dat dit de authenticiteit enorm verhoogt en dat het daardoor een relevante en geloofwaardige boodschap wordt.
SPA, Lizzy van der Ligt | Eelco Roos
OMAR KBIRI | cijfer 6
Content is mooi en strak gedraaid. Qua production value ziet het er goed uit voor een influencer-campagne. Jammer genoeg lijkt het format niet sterk genoeg om zonder influencers te functioneren. Die voelen er ook een beetje bij getrokken. Persoonlijk vind ik het altijd sterk wanneer een influencer in zijn kracht wordt gezet. Dat het klopt in het dna van de samenwerking met het merk merk.
De influencers lijken ook vooral een relevantie te hebben op een ander soort platformen, dus is de content binnen de YouTube-context erg afhankelijk van ingekocht bereik. Wat voor je langetermijnkanaal- of formatstrategie niet altijd goed uitpakt.
Voor de jongvolwassen- en jongere doelgroep is content met veel views en amper interactie zoals duimpjes omhoog of omlaag en/of comments de nieuwe advertentiebanner. Je negeert het of klikt snel weg.
ERIK ZWENNES | cijfer 5
Wat een ontzettend mooi geschoten campagne. Misschien wel te mooi voor de beoogde doelgroep. Het voelt door de overdaad aan slow-motion, drone shots en lens-flare wat afstandelijk. Terwijl je de YouTube-doelgroep probeert te bereiken.
Die juist veel meer bekend is met ‘doe-het-zelf’-filmpjes. Een term als ‘Spa-fans’ moet je niet willen gebruiken. De doelgroep weet heel goed dat niemand zich in real-life een ‘Spa-fan’ noemt. Je vindt Spa misschien lekkerder en hebt een positief gevoel bij waar het merk voor staat, maar forceer niet zo’n term.
Voor mij hinkt deze campagne op twee gedachten: Aan de ene kant een heritage-verhaal; meer kwijt willen over de oorsprong van Spa en een inhoudelijke band en emotie creëren met het product.
Aan de andere kant de vorm: een keuze voor YouTube als platform, een hoge production value, een fashionblogger en fotograaf als gezichten, en dat in de vorm van een challenge.
Dat schuurt voor mij. Het voelt als te veel willen in één concept. Hard gezegd: of maak een goed en prachtig geschoten heritage-verhaal, of probeer een jong en (mode)bewust publiek aan te spreken met product placement in mooie shoots en video’s.
Nu is het toch een beetje als een quasi-hippe audiospeurtocht door een statig museum. Iets dat je op de middelbare school al kut vond. Dus wat zie je: twee video’s met in totaal nog geen honderdduizend views, die ook nog eens kunstmatig opgepompt zijn middels adwords-campagnes - ik kreeg gelijk al twee prerolls bij het bekijken van video’s van de volgende case.
De populairste van de twee video’s heeft op het moment van schrijven namelijk maar veertien likes en daarnaast twee negatieve comments. Het publiek en de liefhebbers/volgers van de influencers weten het blijkbaar niet te vinden of zijn niet enthousiast.
PETER MEERE | cijfer 7,5
Het concept van deze campagne spreekt mij erg aan. Er wordt op een sterke, visuele manier een verhaal verteld waarbij ik een positief gevoel krijg en de omgeving waar Spa vandaan komt ga waarderen. De keuze om de teams challenges te laten doen, vind ik goed, alleen hadden de opdrachten voor mij een stuk spannender en uitdagender gemogen.
Er is gekozen voor lengte van meer dan vijf minuten per aflevering. Dan moet je de kijker wel blijven boeien. Dat mis ik af en toe. Verder zit er een tv-sausje overheen. Dit is een combinatie van de voice-over, de muziek die wordt gebruikt en het afwisselen van de beelden. Dat had van mij een stuk minder gemogen.
KPN | SAMSUNG 'Legends of Gaming', YouTube | Enzo Knol
OMAR KBIRI | cijfer 7
Wat Endemol Shine doet op wereldwijd niveau, is soms om jaloers van te worden. Ik zou dat graag met Maak ook kunnen op den duur. Wat betreft de insteek van deze samenwerking tussen KPN en Samsung in relatie tot het format, daarin vind ik de benadering (nog) wat eendimensionaal.
Begrijpelijk dat merken wat willen doen in deze wereld, maar de connectie voelt nog wat traditioneel. Daarin zou je met de kennis en knowhow die er is bij een KPN meer uit moeten kunnen halen. Wat hier wel een interessant dingetje is dat KPN en Enzo bij mijn weten de eerste echte grote ambassadeurssamenwerking hebben binnen de wereld van YouTube. Waarvan dit een van de uitingen is. Dat vind ik wel heel tof.
ERIK ZWENNES | cijfer 8
Wat een indrukwekkende line-up. Met gecombineerd meer dan 4 miljoen volgers en ruim 1,7 miljard views is de eredivisie van gaming bij elkaar gebracht. Dat is al een prestatie op zich. Inmiddels heeft het nieuwe YouTube-kanaal ook al meer dan 200K subscribers.
Het feit dat de Facebookpagina nauwelijks likes heeft, is in dit geval misschien juist wel een goed teken: de doelgroep wordt bereikt, en die zit nu eenmaal niet op Facebook. Je zou nog kunnen zeggen: waarom Enzo Knol erbij, terwijl zijn broer de echte gamer van de twee is. Maar goed, dat is vanuit pr- en bereiksoogpunt te verklaren.
Uit de aankondigingen en teaser trailer werd me de link met Samsung en KPN niet duidelijk. Je zult daarvoor echt in het YouTube-kanaal moeten duiken en dan blijken de twee op een chique manier als enabler/facilitator meegenomen in de video’s.
Als kijker erg prettig, als merk durf ik niet te zeggen in hoeverre dit effectief is. Ik ken de doelstelling van de campagne niet. Maar inhoudelijk is het in ieder geval knap gemaakt en geloofwaardig.
PETER MEERE | cijfer 7
Er wordt in deze campagne goed gebruikgemaakt van een bewezen concept, waarbij KPN en Samsung zich linken aan gaming, humor, vriendschap en samenzijn. Door het gigantische bereik van alle individuele vloggers garandeer je in ieder geval een groot aantal views. Maar het is wel een kwestie van budget versus bereik om goed te kunnen bepalen hoe succesvol de campagne is. •