Het blog waarop de brief was te lezen, kreeg in een paar dagen meer dan 85.000 pageviews. Maar liefst 805.000 unieke Twitteraccounts ontvingen een of meer tweets. En alleen al via de landelijke, traditionele media kwam het verhaal bij 7,13 miljoen mensen terecht.
Het verhaal van Daniël
Bij elkaar opgeteld heeft bijna half Nederland in een paar dagen tijd kennis kunnen nemen van het verhaal van Daniël. En dan zijn de tientallen internetsites die het nieuws hebben gebracht niet meegerekend. Ook Facebook is buiten beschouwing gelaten, omdat de likes en shares via dat medium moeilijk zijn te meten.
Kamervragen
Ook de maatschappelijke effecten zijn groot. De drie patiëntenkoepels NFK, NPCF en CG-Raad hebben zich achter Daniël geschaard. De SP heeft Kamervragen gesteld. Minister Schippers voelde zich genoodzaakt een heuse ‘Beste Daniël’-brief te schrijven en te publiceren op Rijksoverheid.nl.
‘Patient advocate’
Hoogleraar Wijnand van de Ven schreef naar aanleiding van Daniëls brief een opiniestuk in Trouw, waarin in hij stelt dat het allemaal nog veel erger is. Daniël werd uitgenodigd voor een internationaal congres over uitsluiting van kankerpatiënten. En inmiddels heeft hij besloten om zijn strijd tegen risicoselectie en uitsluiting voort te zetten als ‘patient advocate’.
Download voor een volledige reconstructie en analyse en alle cijfers hier de whitepaper ‘Daniël had kanker. De whitepaper is geschreven door Frank Bokern, Daniëls vader, die tevens tekstschrijver is en zich beroepshalve bezighoudt met nieuwe media en contentmarketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!