Het meest verfrissende, vernieuwende – communicatie – idee ooit

Volgens de sprekers op Communicatie Congres 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Frithjof de Haan (Maatschap voor Communicatie):

‘Eckhardt Wintzen en Daniel Ofman hebben mij erg geïnspireerd. Ze hebben mij met hun bureaus BSO en Kern Consult laten zien dat je door vertrouwen te geven en je werk anders te organiseren, meer werkpret krijgt en je doelen beter kunt realiseren. Deze mannen zijn erin geslaagd de tijdsgeest goed aan te voelen en hun ideeën op het juiste moment te lanceren. De ‘rumour around the brand’ ging vervolgens als vanzelf. De juiste mensen solliciteerden. Aan opdrachtgevers geen gebrek. Het communicatieconcept was direct afgeleid van hun begeisterung en inhoudelijke ideeën. Een swingende start. Hun ideeën hebben veel navolging gekregen. En ja..., natuurlijk is het daarna zaak zo’n mooie kiem te blijven voeden. Daar zijn dan weer andere kwaliteiten voor nodig. Ook een leerpunt.’

Christien Brinkgreve (over de kracht van verhalen):

‘Een idee dat eeuwenoud is en toch steeds opnieuw gezegd moet worden: het belang van het gesprek, van luisteren en vertellen, van contact: daar gebeurt het, het overbrengen van wat je drijft, waar je van droomt, en wat je angsten zijn. In een gesprek kun je mensen motiveren, meer dan via blauwdruk en bevel. In een gesprek kun je laten zien waar je kracht zit, waar je je voor kunt en wilt inzetten. Leadership is a conversation.

Bartho Boer (Amsterdam, Amstelveen, NS):

‘Zonder verantwoordelijkheid is het makkelijk praten. Maar het is mij nooit duidelijk geworden waarom mensen met verantwoordelijkheid zo ingewikkeld praten. En het daarmee voor anderen én zichzelf vaak onnodig moeilijk maken.

Wat ik verfrissende communicatie vind? Mensen die eindverantwoordelijkheid dragen en toch zeggen waar het op staat. Denk aan Klaas Knot van De Nederlandsche Bank, Barbara Baarsma van SEO Economisch Onderzoek en burgemeesters als Ahmed Aboutaleb en Eberhard van der Laan. Ook voor oud-topmannen als Jeroen van der Veer en Ben Verwaayen gold dat zij niet zomaar zonder gevolgen alles konden zeggen, en toch helder en verfrissend communiceerden. Het is zeldzaam, en enig talent helpt. Maar iedereen kan het leren, als je maar durft. En oefent.’

Mascha Weijers (Involve, over goed luisteren):

‘Het meest verfrissende communicatie-inzicht dat ik ooit ben tegengekomen? Dat is, zoals zo vaak, ook meteen een heel voor de hand liggende gedachte. Namelijk: begin je interactie met een vraag. Met een vraag activeer je het brein van de ander, waardoor hij vanzelf alert wordt en meedenkt. Je laat zien dat je belangstellend bent en benieuwd naar zijn antwoord, je bouwt rapport op en last but not least, het antwoord kan je relevante informatie geven die je anders gemist zou hebben.’

Arnoud Verhage (GKSV, Almere 360 graden):

‘De meerwaarde voor de samenleving is voor veel bedrijven een belangrijk aandachtspunt. Friesland Campina heeft een sterk platform opgezet om de dialoog met stakeholders permanent mogelijk te maken. The Milk Story focust op een aantal grote uitdagingen voor de zuivelsector met betrekking tot gezondheid, duurzaamheid en het voedselvraagstuk. FrieslandCampina faciliteert, blogt en discussieert, maar doet dit niet alleen. Het platform staat open voor iedereen om zijn mening te geven en dat gebeurt ook. Hiermee ontstaat een fascinerende open dialoog over belangrijke thema’s.’

Wim Kok (ministerie van Defensie, over storytelling):

‘Ik vind het programma De Grote Donorshow van BNN een geweldig mooi voorbeeld van innovatieve communicatie. Goed over nagedacht, gewaagd, niet onomstreden en een geweldig succes. Na de uitzending, die door 1,2 miljoen mensen werd bekeken, hebben 18.000 mensen een formulier gedownload en gaven per sms 12.000 mensen aan een formulier te willen ontvangen. Uiteindelijk registreerden 12.000 mensen zich als donor. Op 24 november won het programma een Emmy Award in de categorie Non Scripted Entertainment.’

Rob Shuter (ceo Vodafone, interne communicatie):

‘Ik houd van eenvoudige, effectieve, functionele communicatie. Bijvoorbeeld het bedrijfsdoel als een reminder geprint op de achterkant van de toegangspasjes die al onze medewerkers bij zich dragen. En de boodschap in de lobby van ons kantoor: “Today our share price is xx, tomorrow’s price is up to you”. Maar mijn favoriet is toch wel van het Zuid-Afrikaanse bedrijf Bidvest, waar in de receptie van het hoofdkantoor een bord hangt: “We refuse to participate in the recession”.’

Gedeeltes uit deze bijdragen verschijnen ook in Communicatie oktober 2014.

Het Communicatie Congres vindt dit jaar plaats op 11 november in de Polar Jaarbeurs in Utrecht. Het thema dit jaar: Voor de Verandering. Meer informatie: .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie