Wie kent het liedje niet: 15 miljoen Nederlanders (inmiddels de 16 miljoen gepasseerd)? Daarin wordt een eigenzinnig volkje bezongen. De moraal: doe maar gewoon, dan die je al gek genoeg.
Vandaag publiceerde het dagblad Trouw een artikel over een onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen, getiteld: 'Nederlanders tussen luxe en decadentie'. Hiermee werd onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen bepaalde uitgavenpatronen. In het belang van de segmentatie van de consumentenmarkt een leuk, maar ook interessant onderzoek.
De respondenten werden vragen voorgelegd over bepaalde uitgaven. Er werd gevraagd hoe men hier tegenaan kijkt als men een dergelijke uitgave zelf zou doen en hoe men hier tegen aankijkt als mensen in hun omgeving dat doen. In de uitkomsten werden de respondenten gegroepeerd in een viertal groepen: calvinistische, opportunistische, bourgondische en tolerante levenshouding. Niet geheel verrassend denk ik, hebben wij als Nederlanders toch wel een tik van de calvinistische molen meegekregen.
Om zelf de proef op de som te nemen, kun je zelf ook deelnemen aan de zogenoemde luxetest.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!