Zojuist ontsteeg een nieuw creatief marketingplatform haar bètafase. CreatAd biedt bedrijven 'user generated advertising', mogelijk gemaakt via een combinatie van crowd sourcing en social networking. Ze hebben een uitdagende ambitie: 'het grootste creatieve bureau van Nederland worden.'
Ik vroeg Sander de Jonge, directeur en eveneens initiatiefnemer van het platform, om een toelichting.
Multidisciplinair samenwerken binnen 'clans'
Bedrijven kunnen via CreatAd rechtstreeks briefings voor online video en advertenties uitzetten bij creatieven. Op dit moment zijn dat er al 150, maar dit zal naar verwachting snel toenemen. De creatief kan zich vervolgens alleen of samen met andere deelnemers aan het platform aanmelden voor een CreatAd opdracht. Het bijzondere aan het platform is hierbij dat een deelnemer heel specifiek op zoek kan gaan naar andere creatieven met specifieke skills, zodat er multidisciplinair in 'clans' kan worden samengewerkt
Create and share
Voor creatieven biedt het platform de mogelijkheid zichzelf te presenteren, voor aansprekende merken en organisaties te werken én geld te verdienen. Creatieven is hierbij overigens een relatief begrip. Vanaf de lancering kan iedereen met video- en of designkwaliteiten zich aanmelden voor deelname. Het blijft echter niet alleen bij het maken en inzenden van content, 'create and share' is tenslotte het devies. Nadat een online video of advertentie is ingezonden wordt er op twee manieren beoordeeld. Het bedrijf benoemt één van de inzendingen tot winnaar, maar de community zelf beoordeelt ook via een speciaal beloningssysteem. Om aandacht voor het eigen concept te creëren biedt CreatAd de mogelijkheid via o.a. een Hyves gadget (deze wacht nog op goedkeuring van Hyves HQ) de gecreëerde content te delen met vrienden.
CreatAd is niet het eerste online platform gericht op user generated content en crowd sourcing. Bekende en tevens bewonderenswaardige voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Battle of Concepts, RedesignMe.com en Crowdspirit. Het unieke aan CreatAd is echter dat zij zich puur richten op de uitvoerende kant alleen, de advertising zelf. Andere concepten richten zich vaak op businessplannen, marketingstrategieën of innovatie als doel op zich.
Durf controle los te laten
Als merk user generated advertising inzetten vraagt wel enige durf van de adverteerder. De controle over je boodschap en uiting loslaten zien veel adverteerders nog wel eens als een brug te ver. Feit is in elke geval wel dat het ook veel nieuwe mogelijkheden biedt. Toegang tot een creatieve pool aan mensen, interactie met je merk, inzicht hoe je merk wordt beleefd én de mogelijkheid de gecreëerde content ook daadwerkelijk in te zetten voor het merk. Belangrijk hierbij is dat de rechten van het intellectueel eigendom in principe bij de maker liggen. Mocht de adverteerder interesse hebben in het inzetten van de content voor andere doeleinden, dan kan dit recht via CreatAd afgekocht worden bij de creatief. Sportlife en Canei trapte tijdens de betafase af. Voor Canei leverde dit o.a. de onderstaande online video op.
Ik sluit af met de voorspelling van de jonge ondernemers dat 2009 hét jaar van de 'user generated advertising' gaat worden. Het zij ze gegund. Dit jaar kan tenslotte wel wat experiment in communicatie gebruiken.
CreatAd is een start-up van Sander de Jonge (23) en Lucas Tieleman (23) onder de vleugels van het Utrechtse Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!