Het geluid van een merk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de nieuwste editie van Journal of Marketing () schrijven Jennifer Argo, Monica Popa en Malcom Smith over het effect van de uitgesproken merknaam. Letterlijk. In de zoektocht naar effectieve merknamen is er onlangs een strategie ontwikkelt waarbij het zogenoemde geluid van een merknaam invloed heeft op wat een merk uitstraalt.

Enkele marktonderzoekers hebben ontdekt dat merknamen die lekker in het gehoor liggen positieve gevoelens afgeven aan de omgeving en helpen in de aankoopbeslissing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan , , etc. Op zich is dit denk ik niet nieuw. Een merknaam die lekker bekt, heeft alvast één hobbel genomen. Simplistisch gezegd: een onuitspreekbaar merk heeft het nu vaak eenmaal moeilijker. Aan de andere kant roept het juist ook wel wat mysterieus op, waardoor het juist aan aantrekkingskracht zou winnen.

Naar aanleiding van zes onderzoeken, kwamen deze onderzoekers er achter dat merknamen die een repeterende klank hebben en dit ook behouden als de merknaam hardop wordt uitgesproken, een positief effect sorteren op merkbeoordeling, cross-selling en productkeuze. Dus fonetische structuur en luide uitspraak zouden een een merk in de weg omhoog helpen.

Blijkbaar is de combinatie van woorden dan ook weer van belang. Niet alle repeterende woorden en klanken blijken geschikt te zijn. Woorden met opneenvolgende medeklinkers blijken niet uit te blinken in een bijdrage aan een positief effect. Daarnaast moeten de emoties van de potentiele klant en de aanbieder op dezelfde golflengte zijn afgesteld. Zonder emotie heeft een juist uitgebalanceerde klankvolle merknaam geen positief effect.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie