Heineken doet het altijd goed op de jaarlijkse Europese ECR-conferentie en beurs, dit jaar gehouden in Stockholm.
Zo is de beursstand van de bierbrouwer rond een uur of 18.00 1 van de populairste hangplekken voor de internationale congresgangers, veelal werkzaam op zeer hoge posten in de retail- of FMCGbranche, zoals Anders Moberg (Ahold), Kees van der Graaf (Unilever), Anders Dahlvig (Ikea), Anthony Ruys (ex-Heineken) en Hans-Joachim Korber (Metro).
Andere standhouders, ook niet de minste merken, proberen publiek te trekken met visagieshows (L'Oreal), verse pasta (Barilla) en grote taarten in de vorm van een colaflesje (Coca Cola vierde z'n honderdtwintigste verjaardag). Maar zolang Heineken gratis bier schenkt, maken ze natuurlijk geen enkele kans.
Op de Heinekenstand dit jaar veel aandacht voor de Beertender, maar mijn oog viel op iets anders; een beetje half achter de bar verscholen stond een hele rij flesjes Heineken light. Verrassing! Dit biertje is namelijk alleen te koop in de VS. Ik had er al bijna eentje open toen ik werd tegengehouden door de barkeeper.
Dit bier mocht ik niet proeven...De verkoop ervan is voorbehouden aan de VS, bovendien was het biertje niet gekoeld. Afblijven!
Direct erna wist de overigens alleraardigste barkeeper me te vertellen dat Heineken absoluut niet wil dat dit bier buiten de VS genuttigd wordt, tenminste..niet op dit moment. Reden: het smaakt niet.
Light bier mist gerst, want dit ingrediënt bevat teveel calorieën. Maar gerst zorgt nu juist voor de kenmerkende bittersmaak van bier,aldus de barman, die overigens een enthousiaste Heineken-fan was, maar wel een eerlijke.
Heineken light smaakt dus naar niets, hooguit naar water, is waarschijnlijk alleen heel koud nog een beetje te pruimen. Maar de Amerikanen zijn er waarschijnlijk dol op, meer dan 50 procent van de Amerikaanse bierdrinkers drinkt een lightvariant (en gewone biertjes bevatten daar zowieso minder alcohol dan hier). Europeanen zullen er echter hun neus voor ophalen.
Teleurgesteld liet ik me een koude Heineken regular in de hand drukken. Jammer hoor. Heineken wil laten zien dat ze innoveert, maar vervolgens mag je er niet van proeven op een internationale beurs. Zijn ze echt zo bang voor slechte publiciteit?
Gelukkig gaat collega Kari-Anne binnenkort op vakantie naar de VS, dus aan haar de taak om door de zure appel heen te bijten en daar een flesje Heineken light open te trekken...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!