Met een snelheid van twee tot drie winkels per week verbouwt supermarktconcern Jumbo alle C-1000 winkels. Elke maandag rijden er op het hoofdkantoor in Veghel grote gele Jumbobussen het terrein op, vol aanstaande Jumbomedewerkers . Ze gaan mee in de ‘Jumbo way of thinking’. Frank Haagsman is verantwoordelijk voor de communicatie rond dit grootschalige integratieproject. Hij spreekt erover op iChange. In Communicatie van mei spreekt hij vrijuit over zijn ervaringen.
'Als ik een ding heb geleerd is dat je rond zo’n operatie geen opgemaakte zang- en dansstukje moet opvoeren. Je moet geen communicatiecircus optuigen. Niet overal gele posters ophangen, zeggen hoe geweldig Jumbo is en denken dat je er daarmee bent. Het gaat om geloofwaardigheid. Er is weerstand bij verandering. Dat is een gegeven. Neem er de tijd voor. En biedt ruimte voor emoties en verdriet.’
Natuurlijk zetten we middelen in waar nodig: flyers bij de loonstrookjes, narrowcasting in de winkels – je moet op termijn 60.000 mensen bereiken. En een belangrijk deel daarvan is parttime of tijdelijke kracht. Maar de rol van communicatie in deze organisatie is primair verbindend en versterken, onderdeel van het grotere geheel. Van Riel zei het al jaren geleden: corporate communicatie voor 80 procent corporate en een klein deel communicatie.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!