De kranten besteden er vandaag ruim aandacht aan: maatschappelijk verantwoord reclame maken is hardstikke in op dit moment. En dat komt voor een belangrijk deel door Al Gore.
Steeds meer ondernemingen worden - na het zien van zijn documentaire - opeens heel erg groen... en passen hun communicatie daarop aan.
Zo promoot BCC energiezuinig witgoed in een nieuwe spot die laat zien wat er gebeurt als niemand iets doet met Al's waarschuwing ('De film en de toespraak van Gore raakte mij in het hart', zegt commercieel directeur Michiel de Haan tegen de Volkskrant), en komt Rabo met een klimaathypotheek ? de bank laat Fatima de Moreiro Melo in de commercial zelfs even kijken naar An Inconvenient Truth.
Rabobank geeft een groene creditcard uit, net als Visa.
Automerken maken in hun marketingcommunicatie al langer dankbaar gebruik van de milieukorting die de overheid per 1 juli 2006 instelde om de verkoop van zuinige auto's te promoten.
Groene melk
Campina startte deze week met de televisiecampagne die gezondere melk moet promoten; de onderneming geeft daarmee een vervolg aan hun project om melk te produceren die van koeien komt die buiten lopen en biologisch voer hebben gegeten.
In het FD meldt Philips dat er steeds meer milieuvriendelijkere spaarlampen worden verkocht. Financieel-directeur Pierre-Jean Sivignon spreekt zelfs van een 'groene golf' die de resultaten opstuwt.
De verkopen van energiezuinige en schone lampen groeien meer dan twee keer zo snel als ouderwetse lampen.
Philips heeft de eerste maanden van dit jaar een aantal overeenkomsten gesloten met overheden en bedrijven om de ouderwetse gloeilamp zo snel mogelijk te vervangen. Momenteel loopt een campagne met BN-ers.
Groene Effie
En gisteren maakte de Effie-jury bekend dat Nuon in aanmerking komt voor een Groene Effie, een prijs voor voor campagnes die aantoonbaar een bijdrage hebben geleverd aan duurzaamheid, mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) of milieu. Zo meldt de Volkskrant.
Nuon heeft namelijk zijn 'Youri', een bijdehante jongen van een jaar of twaalf die energiezuinige tips geeft, zoals tijdens het WK ('de stroom kan wel uit het voetbalstadion, als er toch maar op 1 helft gespeeld wordt...')
Groene werkvloer
Andere bedrijven zijn iets minder opzichtig en sluiten zich aan bij bijvoorbeeld Trees for Travel, een organisatie die bomen plant om zo de uitstoot van CO2 te compenseren.
Maar een energiebesparend beleid op de werkvloer en de overgang naar groene stroom worden steeds populairder.
Het AD meldt dat Nederlandse bedrijven in 2006 een recordbedrag van 2,5 miljard euro hebben uitgegeven aan energiebesparing en duurzame energie.
Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.
Met name het midden- en kleinbedrijf (MKB) pompt grote sommen geld in besparing en verduurzaming van energie. Het MKB neemt zelfs 78 procent van de totale investeringen voor zijn rekening. In 2005 was dat nog 50 procent.
Heineken's MVO
Tenslotte kreeg ik vandaag het sustainability rapport 2006 van Heineken binnen. De bierbrouwer focust met zijn MVO op 7 gebieden: energie, water, verantwoordelijke landbouw, verantwoordelijkheid nemen in de supply chain, maatregelen nemen om overmatige bierconsumptie tegen te gaan, en als laatste verantwoordelijkheid nemen voor de impact van de onderneming in de zogenaamde developing markets.
Voor 2007 belooft het bedrijf in ieder geval de energieconsumptie tot 2010 met 15 procent te verlagen (vergeleken met de aantallen die in 2002 verbruikt werden) en de CO2-uitstoot te verminderen.
Het bedrijf ontwikkelt daarnaast een speciaal programma om minder water te verbruiken (moet klaar zijn in 2012), op de werkvloer moet het een stuk veiliger worden (maximaal 2 ongevallen per 100 fte's in 2008 en een afname vanhet aantal verloren dagen per ongeval tot 40 dagen per 100 fte's), en er worden een aantal maatregelen genomen wat betreft verantwoord ondernemen in de supply chain.
Enjoy Responsibly
En dan de verantwoorde bierconsumptie: Heineken vernieuwt dit jaar de Enjoy Responsibly-website (onder andere het design wordt verbeterd, zodat er meer bezoekers op zullen afstemmen). De site bestaat inmiddels 3 jaar. De communicatie rond dit thema (in Nederland draaide onder andere een commercial) wordt het komende jaar opgevoerd.
Daarnaast wordt de 'electronic learning tool' voor verantwoorde commerciële communicatie, die Heineken recent ontwikkelde, verder geimplementeerd, en zal Heineken samen met overheden joint promotion activi-teiten ontwikkelen.
Heineken's activiteiten in de 'developing markets' tenslotte betreffen onder andere het opzetten van een aantal projecten in Cambodja, zoals een 'Selling Beer Safely'-programma en het beschikbaar maken van HIV/Aids-testen. Voormalig Heineken-topman Anthony Ruijs is zeer actief op het gebied van Aidspreventie.
Daarnaast start de bierbrouwer met een speciale database waarin alle projecten MVO in ontwikkelingslanden worden bijgehouden, zodat men de impact ervan kan meten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!