Een aantal jaren geleden hadden we ook niet kunnen denken dat 'socialemediamanager'' een volwaardige functie zal gaan worden. Nu is de functie niet meer weg te denken binnen organisaties die customer service hoog in het vaandel hebben staan. Of binnen organisaties die inzicht willen krijgen in de online reputatie van het bedrijf.
Niemand schreeuwt het nog echt van de daken dat ze te bereiken zijn via Whatsapp maar zo hier en daar zijn er toch al een aantal early adopters die deze dienst als kanaal inzetten. Om deze organisaties niet gelijk met een overload aan berichten op te zadelen, zal ik ze niet allemaal noemen maar ze zijn er zeker wel.
Miljoenen gebruikers in Nederland
Ga maar eens na, er zijn miljoenen (rond de negen miljoen) Whatsapp-gebruikers in Nederland. Hoe lang kan het dan nog duren voordat dit met de traditionele manier van contact (Twitter, Facebook, mail, telefoon) gaat concurreren.
Een kanaal dat in staat is één op één te communiceren in plaats van in een openbare omgeving. De mogelijkheid om foto's, video's, locatie- en geluidopnames met elkaar te delen met een apparaat dat we altijd in de hand hebben.
Met het voordeel dat het sinds kort ook nog eens mogelijk is om dit in zakelijk gebruik te nemen en in te passen in de workflow van de organisatie.
Denk aan de voordelen voor bedrijven als de ANWB waarbij je direct je locatie kan doorsturen als je ergens met pech langs de weg staat, Arriva en Connexxion voor informatie over dienstregelingen, PostNL over de status van je pakketje, Bol.com of Coolblue als je bestelling beschadigd binnenkomt en natuurlijk de voordelen voor alle webcare services.
Hoe lang het nog gaat duren weten we niet, maar dat de vacature er gaat komen is zo goed als zeker.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!