Democratische methode? Co-creatie? Noem het hoe u wilt, de Duitse supermarkt Rewe (hogere segment), laat zijn klanten zelf bepalen hoeveel suiker er in een chocoladepudding wordt verwerkt. De uitwerking van dat idee is even simpel als geniaal. Eén verpakking van vier, bevat het originele recept, en vervolgens varianten met steeds minder suiker: respectievelijk 20, 30 en 40 procent minder. Rewe belooft dat de variant die de meeste (online) stemmen krijgt, in het schap komt. Of blijft. Want als de Duitsers stemmen voor het zoet(st)e origineel, wordt dat gehandhaafd.
2020
De actie maakt onderdeel uit van een drastische suikerverlaging. In 2018 zegt Rewe suikerverlagingen door te voeren in honderd producten. In 2020 moet het suikeraandeel in alle huismerkproducten zijn doorgevoerd.
Pakken suiker
In Nederland zijn supermarkten al langer bezig met het verlagen van suiker in huismerkproducten. Zo kondigde Albert Heijn eind 2016 de ambitie aan om 875 duizend pakken suiker minder te verwerken in 2017.