Vertel me welke media je gebruikt en ik zeg wie je bent. Onze nieuwe rubriek 'Het mediaportret van'. Geopend door Ron van der Jagt, bestuursadviseur en partner bij de Reputatiegroep. Daarnaast is hij voorzitter van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.
Wat lees of luister je iedere ochtend als eerste?
Mijn dag begint met Twitter. Niets is zo snel en informatief. Daar ontdek ik bovendien steeds weer verrassend scherpe en geestige mensen.
Heb je nog een papieren krant?
Zeker. Thuis lees ik dagelijks het FD. En in het weekend vormen NRC en cappuccino het rustmoment. Voor de 'hartslag van het Nederlandse publiek' bekijk ik op kantoor ook de Telegraaf.
Welke tv-programma heeft jouw leven veranderd?
Ik ben de hele week onderweg en kijk zelden TV. Ik mis het ook niet. Uit het contact met mensen haal ik mijn energie. Incidenteel maak ik een uitzondering. Bijvoorbeeld voor mooie programma's als Tegenlicht en Zomergasten.
Met welk medium wil jij niet gezien worden?
Die tijd heb ik gehad: ik schaam me nergens voor. Als mijn dochters bij mij zijn staat de TV natuurlijk wel eens aan. Programma's met jong talent als Junior Dance, The Voice Kids en CupCakeCup vind ik dan ook best leuk om te zien!
Welk TV-programma had nooit mogen bestaan?
Vrijheid & Vrolijkheid is mijn motto, dus ieder z'n ding. Maar van mij mag alle flauwekul over sterren en showbusiness direct van de buis. Net als sommige 'reality shows' van SBS. Ver-schrik-ke-lijk.
Mijn ideale radiomoment is…
Wanneer ik mijmerend door Frankrijk tour met mijn oude Volkswagen Camperbus. Heerlijk is dat. Of als ik met vrienden in een Amsterdamse kroeg sta. Dan doe je mij een groot plezier met Hollandse hits.
Aan welk programma koester je de mooiste jeugdherinnering?
Q en Q! Legendarische serie uit de jaren zeventig. Zat intelligent in elkaar en was echt super spannend.
Als de krant een meneer is dan zijn sociale media…?
Een interessante groep middelbare scholieren. Nieuwsgierig, creatief en in ontwikkeling. Benoemen impulsief en scherp het sentiment.
Welke titel zou jij graag restylen?
Titels als Harvard Business Review en de McKinsey Quarterly volg ik alleen nog online. Uitstekende content maar de vorm is echt van vroeger.
Welk blad is jouw guilty pleasure?
Thuis tref je bij mij geen auto-, voetbal- of andere mannenbladen. Eerder Ode, Psychologie en de Happinez. Wat mensen beweegt, dat is wat mij fascineert.
Wat is jouw geheime tip?
Professioneel gezien volg ik natuurlijk vakbladen als Communicatie Magazine en C van Logeion. Specifieke insights haal ik uit internationale podia als The Conference Board, het Reputation Insititute en de Arthur W. Page Society.
Als jij een site zou zijn, hoe ziet die er dan uit?
Informatief en prikkelend over zaken als strategie, leiderschap, reputatie en communicatie. Tegelijkertijd reflectief en kleurrijk over persoonlijke ontwikkeling en de thema's van het leven. De structuur is handig en logisch. De redactie zorgvuldig en helder, met gevoel voor taal. De vorm is fris, met veel wit. De toon oplossingsgericht en opgewekt.
Ron van der Jagt gaat naar bed met...
Hahaha! Met m'n iPhone. Voor de laatste berichten en als wekker.