Adidas ACE 16+
Creatie: DDB & Tribal Amsterdam, Superhero Cheesecake
De gemiddelde product website is volgestouwd met technische details, onaantrekkelijke productfotografie en schreeuwerige ‘koop nu’ knoppen. Alsof je met een irritante verkoper zit opgescheept die je met een standaard praatje en volhardende aanpak denkt te kunnen verleiden.
De website voor de Adidas ACE 16+ laat zien dat het ook anders kan. Zodra je op de site komt springt het beauty shot van de voetbalschoen eruit, gepresenteerd op een felgroen canvas gemaakt uit het materiaal van de schoen. Ook de rest van de site is strak verzorgd en passend bij de looks van de ACE 16+; van de tweekleurige fotografie van ambassadeur Mesut Özil tot de abstracte pagina transities.
De site geeft alle informatie die je nodigt hebt op een overzichtelijke en aantrekkelijk verpakte manier. Na iedere scrol staat één nieuwe boodschap centraal. Van een quote van voetballer Özil tot een serie product shots met snappy tekstjes over de productkenmerken, waarbij ieder shot linkt naar een kort, beeldvullend filmpje met aanvullende informatie. Door de hele site zijn links naar de onderliggende webshop verweven. Ben je net binnen, dan toont de ‘meer informatie’-knop ‘view’, dieper in de site verandert dit naar ‘shop’. Het is misschien een detail, maar het laat goed zien dat Adidas niet die irritante verkoper wil zijn.
Off & On
Creatie: République
Off and On is een club in Beirut, gebaseerd op het speakeasy principe. Op het eerste oog een hippe kleine barbier. Maar ga je ‘s avonds door een geheime deur achterin de zaak, dan sta je ineens middenin een dansende en drinkende mensenmassa.
De site van Off and On digitaliseert deze ervaring. Je komt binnen op de site van een barbershop, waar informatie over de services wordt gedeeld terwijl je over een tafel scrolt langs kammen, knip- en scheerattributen en potjes baardwax. Halverwege de site, verstopt onder een handdoekje dat oprolt als je erop klikt, zit een off/on knopje. Zet het knopje om en alles verandert: de barbiersattributen veranderen in glazen, flessen in headphones en de achtergrond wordt donkerder.
Je bent binnen. Scrol naar beneden en de arm van de platenspeler beweegt richting de plaat, wat de muziek doet aangaan. Nog verder naar beneden en je komt langs de resident DJ’s en de club agenda. Het enige wat ik niet kon vinden was het wachtwoord om de club binnen te komen, maar wellicht is dat ook ergens op de site verborgen..
Animal
Creatie: Animal
De nieuwe website van de in L.A. gevestigde animatie studio Animal doet hun naam en professie eer aan.
Hoofdrolspelers op de site zijn vier geanimeerde dierachtige wezens. Ze staan wat apathisch voor zich uit te staren naast een groot blauw/groen Animal logo, dat kleine elektrische vonkjes afgeeft als je er met je muis overheen gaat. Zodra een nieuwsgierige bezoeker op het Animal logo klikt, gaat het los. Het logo komt onder stroom te staan, de kip-achtige begint te headbangen met een muis in z’n snavel, het aapje lijkt wel bezeten, de hond begint net zo hard te steigeren als te kwijlen en de aap zet een soort Indiase hoofdzwaai in vanaf zijn schommel. Onderaan dit bijzondere gezelschap staat Animals missie: ‘We make wild shit’. De toon is gezet.
Ook elders op de site zijn opvallende animaties met een dikke knipoog te vinden. Het menu-tabje bijvoorbeeld is een klein blauw/groen driehoekje bovenin het midden van de site, waar vanaf dezelfde kleur druppels naar beneden lekken. En op de contactpagina zit een geintje verwerkt dat me zelfs aan het lachen bracht. ‘We don’t take ourselves too seriously - just the work we do’, aldus Animal. En dat weet de site goed over te brengen.
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. In die rol krijgt ze iedere week een shortlist voorgelegd van digitale projecten die voor de FWA zijn ingezonden, waaruit de juryleden dagelijks een Site Of The Day (SOTD) kiezen. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!