In een update voor ontwikkelaars maakte Facebook bekend op 9 april te stoppen met de gesponsorde verhalen.
De Facebook-stories s de zijn advertenties die verschijnen in iemands nieuwsfeed op basis van de voorkeuren van diens vrienden. Bedrijven betalen ervoor dat deze berichten in je timeline terechtkomen
De gegevens van deze gebruikers wordt zonder toestemming gebruikt. Sinds de introductie in 2011 dien ontving Facebook daarom veel privacy-klachten over deze gesponsorde berichten. Het kwam ook tot een rechtszaak die geschikt werd voor zo’n 15 miljoen euro.
Nu wordt er dus afscheid van deze vorm van adverteren genomen. Volgens Facebook zijn zulke advertenties niet meer nodig, want bedrijven kunnen ook gewoon op hun eigen Facebook-pagina adverteren, ook bij mensen met vrienden die aangegeven hebben een bedrijf leuk te vinden.
Alle bestaande gesponsorde posts gaan in april over andere advertentievormen waarbij de zogenoemde ‘sociale context’, gegevens en foto van vrienden van de gebruiker, onderdeel zouden blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!