Volgens commercieel directeur Erik van Engelen – verantwoordelijk voor marketing binnen Eneco - wil het bedrijf Toon voortaan ook aanbieden aan niet-klanten omdat Eneco opschuift naar dienstverlening die niet perse gekoppeld hoeft te zijn aan een leveringscontract, maar bijvoorbeeld een Toon in combinatie met Zon-monitoring of in combinatie met een ketelcomfort contract. Eneco begeeft zich met zijn hardwareplannen in een nieuw concurrentieveld, waar partijen als Apple en Google een belangrijke rol willen spelen.
Domoticawereld
Toon, die feitelijk als een soort omni-energie-device functioneert ontwikkelde zich razendsnel. 3 jaar geleden introduceerde Eneco een slimme thermostaat met het idee om mensen via inzicht in hun energieverbruik- en kosten de mogelijkheid te geven om te besparen. Van slimme thermostaat ontwikkelt Toon zich naar centrale hub of platform in de domoticawereld en is de thermostaat een bijzaak geworden. Van Engelen: ‘We hebben tot nu toe nooit echt naar concurrenten gekeken omdat we zelf de markt ontwikkeld hebben. Maar omdat we opschuiven naar Smart Home-toepassingen zitten onze concurrenten eerder in dat terrein. Dus eerder Apple dan Honeywell. Gisteren hebben we aangekondigd dat we grote ambities hebben. We zijn nu al Europees marktleider en binnen drie jaar willen we naar één miljoen Toon’s toe. Eneco schuift steeds meer op van energieleverancier naar het leveren van energiediensten. Toon speelt daar een belangrijke rol in.
Twee merken
Van Engelen stelt dat Toon momenteel veel toegevoegde waarde heeft voor Eneco, omdat klanten met Toon - inmiddels meer dan 100.000 - echt fans zijn ‘en fans hebben in de energiewereld is niet vanzelfsprekend’, legt hij uit. Of de merken probleemloos naast elkaar kunnen blijven bestaan hangt van het succes.‘Of Toon in de toekomst onder de Eneco-paraplu blijft dat zal afhangen van de rollen van beide merken. Toon wordt een steeds krachtigere propositie en zolang de merken voldoende complementair zijn, is de combinatie heel logisch. Maar misschien groeit Toon wel uit tot een merk wat zelfstandig krachtiger is dan in combinatie met Eneco. En we hebben internationale ambities dus de tijd zal het leren.’