Accountability is al enige tijd een hot topic in communicatieland. Waarom doe je wat je doet en wat levert dat vervolgens op? Oftewel, kun je aanpak en resultaten van je communicatie-inspanningen onderbouwd verantwoorden? Uit het Trendonderzoek Interne Communicatie 2015 blijkt dat bijna de helft van de communicatie professionals - 49% - geen onderzoek doet naar (de effecten van) interne communicatie.
Braakliggend terrein
Waarom lijkt accountability voor veel IC-ers braakliggend terrein? Wat houdt ons tegen? En zijn we in ons dagelijks leven niet iedere dag bezig met accountability? Denk eens aan het moment dat je bijvoorbeeld een nieuwe auto koopt. In het aankoopproces maak je (hopelijk) een bewuste afweging. Je bedenkt wat je in een auto zoekt en wat je nodig hebt. Je stelt jezelf vragen die je helpen dat te bepalen. Wat is de kwaliteit van het model of het merk? Wat zijn de recensies? Wat kun je qua onderhoud verwachten? Je verzamelt de informatie die nodig is om de juiste keuze te maken. We maken dagelijks dit soort overwogen keuzes. In het klein bij de boodschappen of groter bij de aanschaf van een auto. Als dit principe in ons dagelijks leven zo vanzelfsprekend is, waarom dan niet in ons werk?
Achteraf aantonen
Vooraf goed bedenken wat je wilt bereiken is belangrijk. En dat geldt ook voor het achteraf aantonen van wat we hebben bereikt. Slaan we dat over, omdat we denken dat het daadwerkelijke effect van interne communicatie moeilijk of niet te meten is? En in lijn daarmee, maken we het niet te groot? Maken we het niet te moeilijk? Na de aanschaf van de auto stel je jezelf toch ook de vraag of ‘ie wel of niet bevalt. Zo zit het volgens mij ook met het meten van interne communicatie. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een simpel flitsgesprek, belrondje of welke andere mini-meetmethode ook kan al veel inzicht opleveren.
Inspirerende video
Klein beginnen betekent niet dat je niet hoeft na te denken over wat je wilt weten voordat je gaat meten. Dat bepaalt je methode. Je kunt natuurlijk accountable zijn voor een inspirerende video die 250 keer is bekeken, of een intranetbericht met 100 hits. Maar we kunnen net zo goed accountable zijn voor de mate waarin jouw inspanning daadwerkelijk heeft bijgedragen aan verandering van gedrag en daarmee aan het rendement van je organisatie. Door te werken vanuit dat laatste perspectief maak je je toegevoegde waarde aan de organisatie zichtbaar. Deze laatste stap is natuurlijk het ‘mooist haalbare’.
Terug naar de auto. Koop je een auto alleen omdat deze een stuur, een motor en vier wielen heeft? Of koop je een auto omdat deze je écht verder brengt? Juist.
Meer informatie?
De volledige resultaten van het Trendonderzoek Interne Communicatie 2015 kun je hier bekijken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!