De rekenservers die Nerdalize plaatst bij consumenten drukken hun energiekosten en bieden bedrijven goedkope dataopslag.
In april sprak ik voor het eerst over Nerdalize met Florian Schneider, in oktober stond hij als prijswinnaar op het AIA-podium. “De exposure was onze grootste drijfveer om mee te doen aan de Accenture Innovation Awards”.
Hoe heb je Nerdalize uitgelegd aan de jury?
“Nerdalize plaatst rekenservers die gebruikt worden door bedrijven en die tegelijkertijd een verwarmingssysteem zijn. Consumenten profiteren van een lagere energierekening. Bedrijven besparen 30-50% van de kosten die ze normaal gesproken aan datacentra uitgeven.”
Is dat wel veilig, bedrijfsgegevens zomaar opslaan in een willekeurige huiskamer?
“Mensen thuis hebben geen toegang tot de data. Alleen de rekenkrachtgegevens komen aan op de server voor beperkte tijd, particulieren hebben hier niets aan. Bovendien zijn berekeningen verspreid over diverse huishoudens, zodat het onmogelijk is om informatie samen te voegen voor onrechtmatige doeleinden. Ik durf zelfs te stellen dat data met deze decentrale aanpak juist veiliger af zijn.”
Wat deed je besluiten deel te nemen aan de AIA en hoe heb je het event ervaren?
“Voor mij is het een van de bekendste innovatie-events van Nederland, ook voor dat ik deelnam. De exposure was onze grootste drijfveer om mee te doen. Het opbouwen van een sterke reputatie helpt natuurlijk ook bij het opzetten van samenwerkingen. Het was een hele drukke dag voor mij. De nacht ervoor was ik in Birmingham voor vergaderingen over de verdere ontwikkeling van Nerdalize. De AIA was een drukke en spannende dag en het voelde fantastisch om op het podium te staan met mijn concept.”
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen Nerdalize?
“We zijn met Eneco een samenwerking aangegaan, waarmee we op dit moment druk bezig zijn de pilot uit te voeren. In vijf huishoudens plaatsen we meerdere servers in vorm van de Eneco eRadiator. De gebruikers zijn enthousiast over het gebruik van de apparaat en de warmteafgifte. We spreken ze regelmatig over hun belevingen. We hebben veel geleerd aan de technische kant van dit verhaal en ook het samen werken met Eneco gaat erg goed, we zien dat we elkaar goed versterken.”
Wat staat er op de planning?
“Vooral groeien. Naast de voortzetting van de Eneco-samenwerking, willen we volgend gewoon veel meer huizen uitrusten met onze server. Meer klanten en het team vergroten staat bovenaan het lijstje. Ook groeit onze naamsbekendheid rap. We worden veel benaderd door de media, ook grote partijen zoals BBC en CNN willen over ons rapporteren. Soms moeten we nee zeggen tegen een interview, omdat we er simpelweg geen tijd voor hebben. Vanuit onze bevindingen van de pilot gaan we door met veel spannende dingen in 2016.”
0
0
1
430
2451
20
5
2876
14.0
Normal
0
false
false
false
NL
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:Calibri;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!