49 (54) Ronald Velten, marketing director, global technology services Europe IBM
Het grootste succes voor Velten is het feit dat in 2015 het marktaandeel voor technology services in Europa is gegroeid in een extreem uitdagende en competitieve markt. ‘Dat terwijl we tegelijkertijd ook de bedrijfsorganisatie, de marketing en het team volledig hebben heringericht.’ Marketing verandert, ziet ook Velten. ‘Dit stelt andere eisen aan ons als marketingleiders.’ Hij gooit er wat vaktermen tegenaan: ‘Keywords zijn business outcome-focused, digital-first, data-driven en obsessief gericht zijn op het optimaliseren van de individuele klantervaring.’
48 (49) Leon Broer, directeur marketing & NPD Peijnenburg
‘Nog steeds te weinig marketeers en bedrijven staan open voor de wetmatigheden van How Brands Grow, vindt Broer. ‘Ze blijven hangen in oude theorieën rondom loyalty en differentiation.’ Bij Peijnenburg waait een andere wind. ‘We krijgen vaak te horen dat we trots mogen zijn op de cultuur die is gecreëerd. Steekwoorden: ownership, ondernemingsgeest en sportersmentaliteit. Hoogtepunt was de succesvolle lancering van Peijnenburg Zero, zonder toegevoegde suikers. ‘Zonder kannibalisering lijkt dit daadwerkelijk voor categoriegroei te kunnen gaan zorgen.’
47 (46) Martijn van der Zee, marketingdirecteur Suitsupply
SuitSupply is niet alleen het bedrijf van de opmerkelijke outdoorcampagnes. Het bedrijf won vorig jaar een e-commerce award omdat het de omnichannelgedachte, die zoveel retailers nastreven, tot in de puntjes heeft uitgewerkt. Van der Zee hierover tegen Twinkle: ‘Wij verkopen pakken, die vaak moeten worden vermaakt. De service die we hiervoor in de winkels verlenen proberen we ook online mee te geven. Dat is het uitgangspunt. Daarnaast hebben we online naar de winkelvloer gehaald door ons personeel uit te rusten met iPads. Omdat we veel verschillende maten hebben, is het online bestellen vanuit de winkel een goede extra mogelijkheid bij SuitSupply.’ In de Verenigde Staten kijkt Van der Zee, net als Coolblue dat doet, bij het openen van een nieuwe winkel naar het online koopverkeer uit een bepaalde plaats. Als ergens veel online wordt gekocht, zal daar eerder een winkel worden geopend.’
46 (-) Peter Zijlstra, marketingdirecteur Mercedez Benz
Volgens Zijlstra is het vak dynamischer en intensiever dan ooit. ‘Je moet heel alert zijn om op tijd te reageren op ook precies de juiste ontwikkelingen. En de implementatiesnelheid waarmee de Nederlandse consument nieuwe mediaontwikkelingen oppikt heeft tot gevolg dat je absoluut niet achterover kunt leunen.’ Het afgelopen jaar verving Mercedes Benz alle drie grote online partners in de vaart naar voren. En dan is Zijlstra ook nog eens uit 1.050 aanmeldingen geselecteerd om inhoud te geven aan het nieuwe leadership-programma van Daimler. Wordt in de zomer vervolgd.
45 (-) Heleen Herbert, chief Commercial Officer bij Heijmans
Anderhalf jaar is Herbert nu cco en ze vindt het geweldig dat de commercianten binnen Heijmans inmiddels trots zijn op hun vak. ‘Dat is binnen de bouwbranche - waar status vooral verbonden is aan het doen van grote projecten - lange tijd geen vanzelfsprekendheid geweest.’ Intussen herkennen alle opdrachtgevers en stakeholders Heijmans als meest verrassende en vernieuwende bouwer van Nederland. Groot durven denken, dat is wat ze bewondert. In iemand als Boyan Slat bijvoorbeeld, die met z’n Ocean Cleanup de wereld mooier maakt.
44 (39) Aleks Fiege, marketing director Savoury Europe bij Unilever
‘We hebben nog maar één baas en dat is de consument. Daar mag best meer over gesproken worden in het vak’, vindt Fiege. In een intens eerste jaar in zijn internationale marketingrol is hij trots op de geboekte resultaten. Knorr werd voor het eerst marktleider in de grootste markt, Duitsland. Na jaren van daling groeiden de maaltijdmixen bovendien met meer dan 5%, met dank aan een nieuwe 100% natuurlijke ingrediënten range.
43 (29) Robert Collignon RM, senior vice president brand & customer strategy Aegon
Begin 2016 stapte Collignon van Aegon over op Deloitte. Hij kijkt terug op de launch en de uitbouw van GoBear.com, een meta-aggregator in de financiële industrie in Azië, voor Aegon. ‘Een echte FinTech startup: van het uitzoeken van IKEA Meubilair tot het meemaken van “exponential growth”.’ Zijn visie op marketing: ‘Het gaat om de individuele klant.’ In dat kader is hij dan ook trots op “Dit is Aegon”, een boekje met klantverhalen van medewerkers van Aegon. ‘Een verzameling van prachtige, vaak emotionele verhalen.’
42 (-) Tisha van Lammeren-Wetzels, directeur consumer marketing T-Mobile
Stuitert altijd van de energie. Dit jaar brak T-Mobile met de telecom-conventies, zoals bellen in het buitenland en het per maand naar boven of beneden aanpassen van het abonnement. Van Lammeren heeft zichzelf nooit als pure marketeer gezien, van origine is ze bedrijfskundige en strateeg. De klant is het leidend perspectief in haar beslissingen. ‘Je weet dat je goed zit als je zweetdruppels op je neus hebt.’ Een marketeer die zegt dat zijn of haar product een commodity is, is geen marketeer. ‘Creëer waarde!’
41 (-) Martijn H.P. Lutgerink, sr. country director, sales & marketing, consumer electronics division bij Samsung Electronics
40 (21) Nico Rijkhoff, director brand & communications Ziggo
Dingen leren, daar krijgt Rijkhoff inspiratie van. Of iets doen met gezin, familie of vrienden. ‘En muziek, veel muziek.’ Vermoedelijk is hij dan ook vaak te vinden in de Ziggo Dome. Het afgelopen jaar ging Ziggo bovendien een partnerschap aan met Ajax én werden UPC en Ziggo geïntegreerd in één bedrijf en één merk. Grote trajecten met veel zichtbaarheid. Toch noemt Rijkhoff iets anders als grootste job succes. ‘Het centraliseren van alle directe klantcommunicatie voor een integrale end-to-end merkervaring.’
39 (-) Adriana Hoppenbrouwer, cmo Hema
‘Het hoogtepunt van het jaar was onderdeel worden Hema, het nummer één onmisbare merk van Nederland’, zegt Hoppenbrouwer. In haar visie gaat de relatie met de klant niet alleen over de aankoop van een product, maar de hele klantervaring. ‘Merken die succesvol zijn gaan constant de dialoog aan met hun klanten.’ Ze bewondert Angela Ahrendts, ex-ceo van Burberry, nu VP bij Apple Retail. ‘Om haar zachte manier van leidinggeven, het combineren van moederschap en carrière en de transformatie van het merk door een innovatieve digitale strategie.’
38 (38) Niek Jan van Damme, lid raad van bestuur Deutsche Telekom
Van Damme bouwde een staat van dienst opbij Ben en T-Mobile.
Is nu binnen Deutsche Telekom verantwoordelijk voor sales, marketing en vaste lijnen in Duitsland en doet er ook innovatie en product development bij.
37 (-) Annemarieke de Haan, Vice president Personal Care bij Unilever Indonesië
In januari 2015 verhuisde De Haan naar Indonesië. Ze gaat er met consumenten in gesprek om hun gedrag en gebruiken écht te begrijpen. Trots is ze op de Effies voor Robijn en Andrélon: ‘Ze laten zien dat jarenlange consistentie werkt.’ Ze spreekt haar bewondering uit voor haar vorige baas Frank Weijers, die begin dit jaar is overleden. ‘Hij was meer dan tien jaar lang mijn marketing-mentor. Ik heb het vak van hem geleerd en ben daarvoor dankbaar.’
36 (24) Leslie Hogeveen, head of (digital) marketing & e-commerce bij Knab
Knab transformeerde in 2014 naar een volledig datadriven organisatie. Dit resulteert een jaar later in een exponentiële versnelling van de wekelijkse netto groei. Het aantal betalende klanten is binnen één jaar vertienvoudigd. Op Twitter delen tevreden klanten hun ervaring met de excellente service. En de bank ontvangt de ‘Gouden Spaarrente Award’ voor het rentebeleid.
35 (6) Roel Welsing, Head of Marketing Triodos
Mensen aan het denken zetten over de rol van geld in onze maatschappij. Als dat lukt is Welsing blij. Trots is hij op de marketingactiviteiten voor ondernemers, zoals de HartHoofdDag waaraan meer dan 2.500 mensen deelnemen die net als Triodos de wereld een zetje in de juiste richting willen geven. Verder is de naamsbekendheid wederom gegroeid, net als het aantal klanten. Bewondering heeft Welsing voor de ondernemers die hij tegenkomt. ‘Ze laten zien hoe je maatschappelijk en financieel succesvol hand in hand kunt laten gaan.’
34 (-) Marije van Donselaar-Kuiper, Head of marketing Nuon
Voor Van Donselaar is het zaak structureel te werken aan klantbeleving. Het afgelopen jaar is een nieuwe customer experience strategie geïmplementeerd in de zakelijke markt, waarmee Nuon van salesgerichte organisatie is veranderd in een klantgerichte onderneming. ‘Hierdoor is onze NPS in één jaar met tien punten gestegen.’ Ze ziet dat marketing in de zakelijke markt een leidende rol aanneemt, van strategie tot kanaalinzet. ‘Marketeers moeten in staat zijn de sales en service in de keten te overzien en de klantbeleving te “managen”.’
33 (-) Eva Ruiz, CMO Vodafone Nederland
Dit jaar de hoogste marketingvrouw in de Onmisbare Top100 van Adformatie, op nummer 28
32 (69) Dorkas Koenen MM RM, chief marketing officer Essent
Hoezo is energie een commodity? In de sterk veranderende energiecategorie is Koenen dan ook druk bezig met een team enthousiaste marketeers die hun focus hebben op het “de-commoditizen” van de categorie. ‘Met de energietransitie voor ons zullen nog heel veel nieuwe klantbehoeftes ontstaan.’ Het afgelopen jaar bracht succes in de vorm van een Zilveren Effie voor de loyaliteitspropositie ZekerDalen. En voor het eerst sinds de liberalisering in 2009 was Essent in de eerste helft van 2015 de grootste.
31 (-) Hans Geels, algemeen directeur Dille & Kamille
In een markt waar veel collega’s het zwaar hebben of zelfs omvallen wist Dille & Kamille zonder adverteren en puur vanuit de kracht van het concept bijna 20% te groeien. De meest inspirerende merken hebben allemaal een verhaal, stelt Geels. ‘De Why van Sinek is misschien wat afgezaagd, maar het is wel de essentie en maakt het verschil tussen korte en lange termijn succes. Tot slot zijn motto: ‘Geld is een middel, de wereld een beetje beter maken een doel.’
30 (37) Geert Mol , global marketing solutions & client partner Facebook
Hij zoekt het relatief dichtbij huis als het gaat over wie hij bewondert: zijn eigen baas Mark Zuckerberg. ‘Een man met een missie die zowel zakelijk als privé een rolmodel is. Hij gebruikt 99% van zijn vermogen om te investeren in het verbeteren van de wereld.’ In de tussentijd is Mol er trots op dat Facebook verschillende partijen heeft overtuigd dat mobiel het belangrijkste platform aan het worden is. ‘Nog veel partijen blijven binnen de gebaande paden. Innovatie en lef blijven nodig.’
29 (16) Richard Zijlma, general manager Amsterdam Dance Event (ADE)
‘Als het ook maar een beetje lukt om mensen te inspireren, dan ben ik daar trots op’, zegt Zijlma. Niet dat de lat daardoor heel erg laag ligt, integendeel. Het afgelopen jaar heeft ADE een “global spotlight” op de Nederlandse dance scene kunnen zetten. Dit onder meer door partners als KLM, Spotify en Facebook. Met die laatste wist ADE wereldwijd een bereik te creëren van 50 miljoen liefhebbers. Wie hij het meest bewondert? ‘De uitvinder van het wiel. Ben zijn naam even kwijt geloof ik.’
28 (-) Roel de Vries, CMO Nissan
Volgens De Vries zitten we nu in een periode waar integratie en simplificatie essentieel zijn. ‘De wereld van de marketeer is veel gecompliceerder geworden, terwijl die van de klant juist simpeler is dan ooit.’ Een goede marketeer weet ondanks die complexiteit een emotionele band tussen klant en merk te bewerkstelligen. Trots is hij op het sponsorship portfolio van Nissan, waarin is gekozen voor voetbal, cricket, basketbal en American football. ‘We hebben nu een portfolio op het hoogste niveau en een wereldwijd bereik.’
27 (15) Ludo Voorn MM RM, directeur marketing PostNL
Hoogtepunt van het afgelopen jaar was de Valentijnsactie: frankeren met een kus in plaats van een postzegel. Wie verzint zoiets? Juist, de collega’s van Voorn. Het leverde extra omzet op en (inter)nationale aandacht voor PostNL. Waar hij verder trots op is: in de privésfeer zijn dat zijn twee dochters van 11 en 14, daarnaast het cum laude afstuderen als master of marketing. Wie hij het meest bewondert is Elon Musk, de man achter Tesla. ‘Met name zijn vermogen om te vernieuwen.’
26 (-) Pieter van der Does, ceo en oprichter Adyen
Disruptie is uncool, vindt Van der Does. Adyen biedt meer dan 250 betalingsmethoden aan meer dan 3500 zakelijke klanten op zes continenten. Winkeliers hebben voor klantbetalingen geen bank meer nodig, iets waar banken niet blij mee zijn. Toch noemt hij Adyen niet disruptief. Volgens hem doet Adyen gewoon wat andere banken hebben nagelaten: een nieuwe infrastructuur bouwen op het oude systeem, zodat er één simpel betaalloket ontstaat zonder administratieve rompslomp.
Vanavond wordt de nummer 1 bekend gemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards.
De gehele Top 100 vindt u terug in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, die op 5 april op de mat valt.