Op vrijdag 12 juni om 14.00 uur opent SNS op Rotterdam Centraal Station een tijdelijke ‘Overstapwinkel’. De winkel is open tot eind augustus 2015. Met deze ‘pop up-store’ wil de bank laten zien dat overstappen van bank niet ingewikkeld hoeft te zijn. Ronald Pieters (zie foto), directeur SNS Winkels zegt in een persstatement dat veel mensen willen overstappen naar een andere bank, maar dat niet doen omdat het veel gedoe lijkt.
Pieters: ‘SNS wil de bankenmarkt in beweging krijgen en juist die barrières doorbreken die mensen ervaren bij het overstappen. Met de Overstapwinkel in Rotterdam zetten we onze ambitie kracht bij. Hier gaan mensen ervaren dat overstappen voordeel oplevert en niet ingewikkeld is. Eigenlijk heel normaal.’
Niet normaal
SNS zegt een echte retailformule te hanteren in de Overstapwinkel, een formule waar de bank de komende tijd gaat experimenteren. Pieters: ‘SNS heeft sinds 2007 winkels in plaats van bankkantoren. We lopen daarmee voor op andere banken. Ook met deze Overstapwinkel op Rotterdam CS. Hij lijkt niet op een bankkantoor en kent een aantal nieuwe services. Je kunt bijvoorbeeld klant worden bij SNS met je mobiel.’ Marketing Online legde Pieters naar aanleiding van de opening van de winkel een aantal vragen voor.
Er zijn mensen die volgens contract hun rekening courant houden bij de bank waar ze ook hun hypotheek hebben lopen. Is het in alle gevallen wel zo eenvoudig om over te stappen naar een andere bank?
Ronald Pieters: ‘Het is in verreweg de meeste gevallen zeer eenvoudig. De hypotheek bij een andere bank kan ook gewoon via ons worden betaald. En wellicht is het ook een mooi moment om dan ook direct je hypotheek bij ons onder te brengen. Waarom? Voor een op de vijf Nederlanders pakt overstappen nu positief uit, is vandaag in het Financieele Dagblad te lezen. Daarnaast hebben wij als enig bank een compleet assortiment (SNS Huisselectie). We bieden niet alleen SNS hypotheken, maar ook hypotheken van andere aanbieders (zoals Aegon, Nationale Nederlanden etc.) zodat we voor iedere klant een goede hypotheek met dito voorwaarden kunnen offreren. Doordat er echt iets te kiezen valt, is onze financieel adviseur geen verkoper, maar kan hij of zij de klant breed adviseren.’
Mensen geloven niet dat ze erop vooruit gaan als ze overstappen naar een andere bank (‘een pot nat’). Kunt u een drietal concrete voordelen benoemen van de SNS Bank ten opzichte van ‘de andere banken’?
‘SNS bank wil bankieren weer normaal maken (meer info Heel Normaal). Zo vinden wij het heel normaal dat je rente ontvangt over het saldo op je betaalrekening en dat je de drie dagen rood kunt staan zonder dat je meteen rente moet betalen. En, niet onbelangrijk: onze tarieven voor betalen, sparen, hypotheken en verzekeren zijn erg scherp.’
Hoe krijgt SNS die voordelen over de bühne bij het grote publiek?
‘We zoeken de klant op. Zoals nu in Rotterdam met onze Overstapwinkel. Daarbij blijven we winkels openen. Daar waar andere banken op dat gebied een terugtrekkende beweging maken.’
De overstapwinkel is een experiment. Wanneer is het experiment geslaagd?
‘Het experiment is geslaagd als wij mensen aan het denken hebben kunnen zetten over het overstappen van bank. En vooral wanneer wij merken dat de mensen die zich melden ook echt geholpen kunnen worden bij het overstappen. Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over, maar het eigenlijke overstappen kan in tien minuten gebeuren. Net zo snel als het overstappen van trein.’
En komen er in dat geval meer overstapwinkels?
‘Als het een succes wordt, zullen we dit initiatief gaan uitbreiden.’
Wat wil je dat (potentiële) klanten zeggen over SNS Bank naar aanleiding van dit initiatief?
‘Dat overstappen van bank eigenlijk heel normaal is. Dat er veel voordeel mee te halen is.’
Onderzoek
Vier op de tien Nederlanders overweegt om over te stappen van bank. Maar minder dan 1% doet dat ook echt. Nederlanders blijven vooral bij hun huidige bank omdat wisselen van betaalrekening gedoe lijkt (20%). En nog eens 20% denkt dat overstappen niets oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van SNS (januari 2015). Met de Overstapwinkel laat SNS zien dat er wel degelijk wat te kiezen valt in het Nederlandse bankenlandschap. Hier kunnen mensen ervaren dat wisselen van bank loont en niet ingewikkeld hoeft te zijn.