Digital Shoreditch; een ode aan creativiteit

De überhippe wijk Shoreditch wordt gezien als het digitale hart van Londen. De wijk kenmerkt zich door tal van digitale start-ups en online communicatiebureaus en is nu het toneel voor het Digital Shoreditch Festival. Sprekers, workshops, hackathons; twee weken lang wordt op diverse manieren de meest in het oog springende digitale creativiteit aan de wereld getoond. Timo Klaarenbeek doet verslag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ieder zichzelf respecterend bedrijf in Oost-Londen wil daar natuurlijk onderdeel van zijn en daarom hebben de organisatoren van Digital Shoreditch lokale bedrijven uitgedaagd hun creativiteit te tonen. De beste ideeën hebben een plek verworven in de Shoreditch Town Hall, het hoofdkwartier van het festival. Een van de gekozen projecten is ‘Error 404’, een expositie met de meest creatieve websites sinds het ontstaan van het internet. Uiteraard wordt de allereerst gepubliceerde webpagina getoond. ‘The Project’ uit 1991 van Tim Berners-Lee maakte het mogelijk om documenten te delen en was daarmee het begin van onze online samenleving.

Een andere mijlpaal was de eerste e-commerce site van Bang & Olufson in 2010. De Financial Times bestempelde het als de beste website ooit, niet wetende dat er nog vele indrukwekkende websites zouden volgen. Zoals bijvoorbeeld het Google Chrome experiment The Wilderness Downtown uit 2010. De website, die meer gezien moet worden als een interactieve videoclip dan een website, werd gemaakt voor de Engelse band Arcade Fire. Voor het eerst werden Google Maps en Google Street View gebruikt om de bezoeker een unieke, persoonlijke ervaring voor te schotelen. Het werd een van de meest bekroonde websites ooit. De curatoren van ‘Error 404’ hebben het zich niet makkelijk gemaakt. Om de ervaring zo authentiek mogelijk te maken zijn alle websites te bewonderen op de originele hardware waar ze toentertijd voor ontwikkeld waren.

Een compleet andere kijk op de wereld van digital is die van productiebedrijf Special Moves. Zij vervaardigden een schilderij van een meisje. Op het eerste gezicht weinig digitaals aan en dat is precies wat Special Moves voor ogen heeft. Zij streven naar oplossingen waarbij er geen devices als smartphones nodig zijn om installaties te bedienen. Het schilderij is dan ook uitgerust met de onlangs geïntroduceerde Intel camera waardoor het meisje in staat is om haar bewonderaars te volgen met haar ogen. En dankzij de gezichtsherkennings-software weet ze precies wanneer iemand haar van dichtbij bekijkt. Iets wat ze beloont door met haar ogen demonisch naar achteren te rollen.

Het Digital Shoreditch festival wordt gehouden van 20 tot en met 31 mei en is inmiddels nagenoeg uitverkocht. Maar er zal ongetwijfeld genoeg over het festival gepost worden: .

Timo Klaarenbeek is sinds juni 2012 Associate Creative Director (Digital) bij Leagas Delaney in Londen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie