De hype cycle geeft een mooi beeld van de aandacht (hype) die gegenereerd wordt rond opkomende technieken en diensten.
Het begint altijd met de Innovation Trigger. Bedrijven of onderzoekers kondigen iets nieuws aan en vooruitstrevende blogs en vakbladen schrijven erover. De mainstream media nemen het nog niet op.
Langzaam raakt het onderwerp in de belangstelling en steeds meer media schrijven erover met als gevolg dat de verwachtingen van de nieuwe techniek steeds verder opgeblazen worden: de Peak of Inflated Expectations.
Die verwachtingen worden zelden direct waargemaakt, het onderwerp wordt eerst overhyped en raakt daarna uit de belangstelling.
Maar er zijn altijd partijen die doorgaan met de ontwikkeling. Hierdoor wordt de techniek wordt volwassen en bereikt uiteindelijk het een stadium waarin het zijn nut echt gaat bewijzen.
In de afbeelding van de Digital Marketing Hype Cycle van juli vorig jaar zie je dat nieuwe onderwerpen als Mobile Analytics en Responsive Webdesign in de lift zaten en dat Social Marketing en Crowd Sourcing hun piek bereikt hadden. Dit terwijl Gamification en Augmented Reality al duidelijk richting desillusie stevenden. Tenslotte zie je dat onderwerpen als Mobile Advertising volwassen werden en dat Email Marketing en Web Analytics dat statium al hadden bereikt.
Hoe gaat dit eruit zien in 2014? Zodra Gartner de nieuwe chart publiceert, zal ik er over bloggen. Nu alvast een paar voorspellingen.
- Social Marketing is over de hype heen
- Responsive Design bereikt de top
- In App Advertising wordt volwassen (slope of enlightenment)
- Mobile Advertising is intussen opgeschoven tot het niveau van Email Marketing
Zet je eigen voorspellingen in de reacties.
Over twee maanden de antwoorden...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!