Premium

Diabetes Fonds vindt dat fabrikanten minder suiker in producten moet stoppen

Het fonds: 'De afspraken zoals die nu zijn gemaakt tussen de overheid en industrie zijn zo beperkt dat dit onvoldoende stimuleert tot de ontwikkeling van producten met minder suiker.'

Dertig klontjes. Dat is de hoeveelheid suiker die de gemiddelde Nederlander dagelijks binnenkrijgt, zonder dat hij of zij dat beseft. Volgens een onderzoek van het Diabetes Fonds (N=1200), weten consumenten nog steeds niet goed wat ze eraan moeten doen om de hoeveelheid suiker in hun voeding te reduceren. Het fonds: 'Nederlanders krijgen zonder het te beseffen gemiddeld dertig suikerklontjes per dag binnen door allerlei producten, ook door voeding waarin weinig mensen nauwelijks suiker vermoeden. Liefst 84 procent weet niet hoe de overmaat aan suiker te bestrijden.' Die dertig klontjes vormen twee keer de hoeveelheid die het Diabetes Fonds nog verantwoord vindt.

November vorig jaar opende het Diabetes Fonds een tijdelijke in de Leidsestraat in Amsterdam.

 

Beperkte afspraken
85 procent van de mensen zegt slechts redding te zien in het terugbrengen van suiker in producten. Maar volgens Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, moet er dan nog wel heel veel gebeuren. Dessing: 'De afspraken zoals die nu zijn gemaakt tussen de overheid en industrie zijn zo beperkt dat dit onvoldoende stimuleert tot de ontwikkeling van producten met minder suiker. Fabrikanten moeten meer verantwoordelijkheid nemen.'

Zero ontbijtkoek
Heel concreet klinkt die wens niet. Veel fabrikanten zijn al enige tijd bezig met suikerreductie. Coca-Cola Nederland haalde onlangs bijvoorbeeld Sprite met suiker helemaal uit het schap, en dat is maar één van de vele initiatieven. Heeft het Diabetes Fonds voor ogen wat fabrikanten concreet moeten doen om hun verantwoordelijkheid te nemen? Tatiana Pijnenburg, woordvoerder bij Diabetes Fonds zegt in een toelichting: 'Natuurlijk juichen we alle initiatieven toe om suiker in producten te verminderen. Er gebeurt steeds meer, maar het kan wat het Diabetes Fonds betreft sneller en ambitieuzer. En daarin is het Diabetes Fonds niet de enige. In Nederland heeft de minister van VWS begin 2014 het Akkoord Verbetering Productsamenstelling gesloten met de voedingsmiddelenproducenten om de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in bewerkte voedingsmiddelen te verminderen. De Wetenschappelijk Adviescommissie (WAC) heeft deze tot nu toe beoordeeld als ‘zwak, ‘gering’ of ‘matig’ ambitieus, toch zijn de voorstellen overgenomen. Het kan beter, dat bewijzen ook fabrikanten die bewust investeren in innovatie, zoals Peijnenburg met hun Zero ontbijtkoek. Dat vraagt wel om het afwijken van de gebaande paden, investeren in innovatie en reductie van suiker tot speerpunt maken. Want suikervermindering in frisdranken is makkelijker dan suikervermindering in andere voedingsmiddelen.'

Preken voor eigen parochie
Vanaf woensdag voert het Diabetes Fonds actie, in samenwerking met biologische supermarkt Ekoplaza (rond de honderd vestigingen). Daar krijgen boodschappers in het kader van de '' (vijf in totaal) tips en recepten. Of dat tot grote gedragsveranderingen zal leiden valt te bezien. De mensen die winkels als Ekoplaza frequenteren zijn bovengemiddeld intensief bezig met een gezond voedingspatroon. Waarom is niet samenwerking gezocht met een meer mainstream supermarktketen, zodat de ‘probleemgroep’ adequater bereikt wordt? Pijnenburg: 'Ekoplaza is de eerste retailer die met ons Nederlanders bewust wil maken van de hoge suikerinname. Het Diabetes Fonds werkt graag samen met andere partijen die dit ook willen realiseren en spreekt hierover met verschillende partijen. Dit is het begin!' Overigens kan iedereen zich volgens Pijnenburg aanmelden op de website en meedoen aan deze campagne, dus ook consumenten die niet bij Ekoplaza komen. Pijnenburg: 'Via de Lekker met Minder Suiker-nieuwsbrief krijgen mensen handige tips, interessante weetjes en heerlijke recepten met minder suiker.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie