Dennis Karpes: 'Mensen zijn een sprinkhanenplaag'

Dennis Karpes, bedenker en medeoprichter van Dance4Life, wil het milieu redden en ‘de aardbol in beweging brengen’. Maandag lanceert hij zijn campagne. ‘Wij kunnen het laten regenen’, voorspelde hij op Marcom13.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Karpes maakt zich flinke zorgen om het voortbestaan van de aardbol. ‘43 procent van de aarde is verdroogd en dat percentage stijgt alleen maar’, waarschuwde hij donderdag in de Adformatie Groep Lounge op Marcom13. ‘Met zeven miljard mensen trekken we de aardbodem leeg alsof we een sprinkhanenplaag zijn.’ Maar de sociaal ondernemer ziet ook oplossingen, zeker sinds hij Peter Westerveld - ‘intellectueel, kunstenaar en crocodile dundee in één’ - heeft leren kennen.

Westerveld is geboren in Afrika en werkt al sinds de jaren negentig aan een oplossing tegen de droogte in Kenia. Het land is daar in sommige gebieden zó uitgedroogd, dat de regen die er weinig, maar hard valt, altijd meteen wegstroomt en niet door de grond wordt opgenomen. Lege grachten bieden volgens Westerveld de uitkomst. Deze vangen het water op en brengen ondergrondse waterstromen op gang. Daardoor ontstaat er een vruchtbare bodem en volop blijvende vegetatie.

‘Just diggit’
Maar het gaat nog verder. ‘De vegetatie zorgt voor verkoeling, waardoor de regen gelijkmatiger zal vallen’, belooft Karpes. Om deze grachten te realiseren, is in 2010 de in het leven geroepen. De stichting richt zich op vergroening van het land, wil lokale economieën stimuleren en het publiek betrekken. ‘We willen Moeder Natuur een kickstart geven’, aldus Karpes. Een samenwerking met de Wageningen University moet controleren wat het effect op het regionale klimaat is.

Vanaf maandag, niet geheel toevallig de World Day to Combat Desertification, vraagt Naga internationaal aandacht voor het project. Karpes legt uit hoe het idee voor de campagne is gegroeid. ‘Peter zei “we graven grachten en wachten op regen, ingewikkelder moeten we het niet maken”. Ik moest denken aan Nikes slogan “Just do it” en dacht: “Just diggit!” Het schepje van de Naga Foundation moet een icoon worden dat iedereen oppakt. De schep staat voor activatie en is net zo universeel als dansen.’

Google-doodle
André Kuipers, Floortje Dessing en Demond Tutu hebben hun naam al aan de campagne verbonden. Het liefst ziet Karpes in de Google-doodle op 17 juni een groene Naga-schep verschijnen. En kun je straks op Facebook niet alleen dingen ‘liken’, maar ook ‘diggen’. Bovendien is Karpes naar San Francisco gevlogen om met Zynga te praten over een mogelijke game.

‘Iedereen moet mee graven, al is het voor één euro. Digg moet een nieuw werkwoord worden’, spreekt Karpes zijn wens uit. Of hij niet bang is dat zijn project wordt verward met het sociale netwerk ‘’, vraagt iemand uit het publiek. Karpes antwoordt ontkennend, daarvoor ziet hij te weinig overeenkomsten. ‘De kans dat je anno 2013 een woord bedenkt dat nog niet eerder bestond, is heel klein. Het gaat erom hoe je het invult. Wij doen iets heel anders.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie