Elke jaar organiseert L’Oréal ‘Brandstorm’, de competitie waar jong marketingtalent kan laten zien wat het in huis heeft. Naast dat goede ideeën die worden voorgedragen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden, is de wedstrijd voor L’Oréal ook een rekruteringsmiddel. Silke Siems, directeur human resources L’Oréal Nederland, legt uit hoe dat werkt.
Brandstorm
Brandstorm is zoals Siems het noemt een ‘marketinggame’ waar in Nederland ongeveer 100 teams aan meedoen van drie of vier studenten. De naam verwijst zowel naar ‘merken’ als naar ‘brainstormen’. Siems: ‘Het idee is dat we zien hoe creatief deelnemers zijn, maar ook wat hun vaardigheden zijn wat betreft het presenteren van een marketingconcept in zijn geheel.’ Het winnende team gaat naar de internationale finale in Parijs, waar het hoofdkantoor zit. Daar ontmoeten alle deelnemers uit 45 verschillende landen elkaar.
Travel retail
Dit jaar betrof de competitie een case van Lancôme in de travel retail-afdeling. ‘Een belangrijke afdeling, want op het vliegveld verkopen wij heel veel. We zochten naar een manier om de retailervaring daar te verbeteren’, aldus Siems.
Technologie-involved
‘We zijn verbaasd over de goede ideeën maar ook over de compleetheid van sommige ideeën. Zo was er een team dat een iPad-game presenteerde die helemaal functioneerde. Het is geweldig hoe technologie-involved de deelnemers zijn’.
Deelnemende mannen
Alle studenten kunnen meedoen met de competitie, maar Siems geeft aan dat ze meer vrouwen ziet. ‘Dat is jammer, want we vinden diversiteit erg belangrijk en mannen zijn ook een belangrijke doelgroep, dus we zoeken zowel mannen als vrouwen.’
Beweegredenen
Studenten doen mee om verschillende redenen. Allereerst vinden ze het leuk om aan een echte case te werken. Daarnaast geldt deelname aan de competitie voor drie van de vier universiteiten die meedoen (Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Tilburg) als een vak, dus krijgen de studenten er studiepunten voor. Siems: ‘Daarnaast is het volgens mij ook interessant voor de deelnemers om het bedrijf te leren kennen en de mensen die er werken zodat ze kunnen zien of ze er tussen zouden passen.’
Sollicitatiegesprek
L’Oréal houdt na de wedstrijd sowieso contact met het winnende team, maar ook niet-winnaars komen in aanmerking voor een functie bij L’Oréal. Geïnteresseerden krijgen een follow-up; een sollicitatiegesprek voor een stagiair- of een juniorfunctie. Siems: ‘Het is moeilijk te zeggen hoeveel mensen we aannemen van Brandstorm, omdat we soms mensen aannemen twee jaar na hun deelname, maar we hebben twee keer per jaar 35 open plekken voor stagiaires, en we hebben zo’n 30 juniorposities. Natuurlijk komt niet iedereen van Brandstorm, maar een hoop werknemers hebben wel eerste stage gelopen bij L’Oréal en als Brandstorm-deelnemer kom je daar wel voor in aanmerking.’
L’Oréal-competenties
Mensen die voor L’Oréal willen werken, moeten voldoen aan een aantal L’Oréal-competenties. Werknemers handelen met respect en helpen elkaar met verdere ontwikkeling. Gevoel voor entrepreneurship en innovatie staan hoog in het vaandel. Bovendien moeten medewerkers om kunnen gaan met complexe situaties, want ‘als je een product wil lanceren, moet je nadenken vanaf het moment van productie tot het moment dat de consument het product in de winkel koopt.’