RTL heeft de beslissing genomen Zwarte Piet af te schaffen. De samenleving verandert, dus tradities ook. Of je nu voor of tegen bent.
Voortaan heeft Piet roetvegen op zijn gezicht. De gouden oorringen en de dikke rode lippen waren al uit het Pietbeeld verdwenen.
Boeiend is de keuze van RTL om ook de naam te veranderen.
Terwijl het toch echt gaat om de herpositionering van Zwarte Piet, en niet om het saneren van dat inmiddels wereldberoemde/-beruchte merk.
Even een paar mogelijkheden op een rij:
1. Design verandert, naam blijft.
Zwarte Piet blijft Zwarte Piet, alleen zijn egaal zwarte gezicht wordt vervangen door roetvegen op een blanke huid. Het gewenste causale verband tussen naam en beeld wordt hierdoor letterlijk zichtbaar gemaakt tot een nieuwe vanzelfsprekendheid.
2.Design verandert, naam ondergaat een aanpassing (de kern, Piet, blijft).
Zwarte Piet verdwijnt en maakt plaats voor Schoorsteenpiet. Diens huid is niet langer zwart, maar blank, voorzien van roetvegen. Naam en design herhalen elkaar, terwijl die idealiter complementair hadden moeten zijn.
3. Design verandert, naam ook.
Zwarte Piet verdwijnt en maakt plaats voor een totaal ander personage. Van een zwart gezicht of een wit gezicht met zwarte strepen, stappen we helemaal af. We maken er een paars gezicht van en we noemen hem Joop. Kortom, Sinterklaas en Paarse Joop.
Mogelijkheid nummer twee zou je met een beetje kwade wil typisch Hollands kunnen noemen: niet alleen roetvegen, maar voor alle zekerheid toch ook nog even verbaal duidelijk maken dát het roetvegen zijn, om aldus het risico te minimaliseren dat een kleine groep kwetsbaren de roetvegen op het gezicht van Zwarte Piet niet alleen nog steeds associeert met een slaaf, maar ook nog eens met een halfbakken slaaf.
Rododendron
Optie 3 slaat nergens op. Dat is meer iets voor doorgeschoten moraal-fundamentalisten, zoals de Bond tegen het Vloeken die ooit het bevrijdende ‘godverdomme’ verving voor ‘rododendron’: een ander woord met exact dezelfde emotie en waarden; hypocrisie die de klassieke vloek onbedoeld sterker maakte.
Naar mijn mening had RTL moeten kiezen voor de eerste optie: nieuw design, zelfde naam. De enige juiste mogelijkheid om Zwarte Piet te herpositioneren: behoud van de naam, maar met een aangepaste waarde, zonder onwaarschijnlijk of onwaarachtig te worden (voor zover die twee woorden gebruikt kunnen worden in combinatie met onze nationale mythe).
Een groot deel van de samenleving wil niet af van Zwarte Piet, wil alleen dat Zwarte Piet verandert.
De wil om te veranderen vereist geloof in de noodzaak, durf en volharding. Zeker als het om een oude traditie en een sterk merk gaat.
Op de juiste manier veranderen, dat vereist beleid. Ook dat is een noodzaak. Anders verliezen we een waardevol (knuffel)merk.
Foto: RTL
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!