“De appawakening is begonnen.”Zo vertelt Nathan Kotek, VP Marketing bij Service2media, in een gesprek met spotONvision over apps in B2B. Apps hebben de laatste twee jaar een enorme vogelvlucht genomen. Met de komst van smartphones en tablets zijn apps een ware hype geworden. Ondertussen zijn apps zoveel meer dan dat. Volgens een recent Forrester report over mobile engagement gebruiken in 2016 meer dan een miljard mensen een smartphone of een tablet voor het consumeren van informatie en om te interacteren met brands en met elkaar. Op elk moment en in elke context. Het stadium van een leuke gadget en een ‘nice to have’ zijn we gepasseerd. We zijn nu zover dat we kunnen concluderen dat apps een essentieel onderdeel beginnen uit te maken van ons leven. Zowel zakelijk als privé.
App als engagement instrumentBinnen het Business-to-Consumer segment wordt er al massaal geëxperimenteerd met apps. B2B staat wat dat betreft nog in de kinderschoenen. Nog altijd worden de investeringen als hoog gezien en de resultaten om naar te raden. Volgens Nathan Kotek ligt dit aan het feit dat een app nog te vaak wordt gezien als een korte termijn-middel, oftewel een campagne instrument; “Je moet je afvragen of je een app wilt als een campagne instrument of als een engagement-instrument. Een app is namelijk een uitstekend middel voor dit laatste.” Het Forrester Report benoemt dan ook niet je Return on Investment te meten, maar je mobile engagement.
De essentie van engagement voor een bedrijf is het aangaan van interactie met zijn klanten, partners en werknemers. Een fenomeen waarbij mensen elkaar betrekken en tot actie of interactie aanzetten. Volgens Nathan gaat het om de lange termijn-binding en loyaliteit dat tot stand gebracht wordt. Dat kan door de gebruiker slimmer te maken. “We nemen een stuk complexiteit weg en daar gaat het juist om.”
App als directe lijn naar jouw klantMarcel van Overveld, Director bij Marsmellow Experience Marketing, ziet naast het feit dat je inderdaad een stuk complexiteit wegneemt, een app vooral als een directe lijn met jouw klant. Met een app penetreer je in de directe omgeving van de gebruiker, zowel privé als zakelijk. “Deze gebruiker kan zomaar de CEO van een groot bedrijf zijn. Het gebruik van een ‘mobile device’ die toch altijd wordt meegedragen in de broekzak, is namelijk vele malen laagdrempeliger dan andere ‘traditionele’ communicatiemiddelen.”, aldus Marcel. Er is dus geen machtigere tool dan een mobiele applicatie waarmee je elk moment en in elke context met jouw klant, partner of werknemer kan communiceren.
Een lange termijn relatie met de Association app en Service appMarcel komt met een voorbeeld van een B2B- app die hij op dit moment voor een groot IT- bedrijf ontwikkelt. Het gaat om een zogenoemde Association app. Het is een community app waar klanten, in dit geval, alles over 1 specifiek onderwerp kunnen vinden. Naast content in bibliotheken als whitepapers en blogs, kun je makkelijk content delen met andere app-gebruikers. Daarnaast biedt het social media mogelijkheden en vind je er activiteitenkalenders en een telefoongids om de juiste sales en techneuten te kunnen vinden. Bovendien kun je bepaalde features van de app toevoegen of deleten naar eigen behoefte. De app wordt in eerste instantie gratis aangeboden, maar om van alle opties gebruik te kunnen maken, moet je je registreren als member. Het is het middel bij uitstek om persoonlijk en direct te communiceren met jouw doelgroep.
Een ander voorbeeld is de Service app van Rehema- een aanbieder van cv-ketels en systemen. Ze hebben een handige app ontwikkeld voor professionele installateurs en service monteurs. Zodra ze een Rehema cv-ketel of boiler tegenkomen kunnen ze via deze app de betekenis van een storingscode achterhalen, waarna een stappenplan met instructies en handige tips volgt. Wanneer een onderdeel defect is kan de gebruiker van de app gemakkelijk bestellijsten samenstellen of direct via de app de groothandel bereiken.
Waarom apps in B2B kunnen werken?Bovengenoemde voorbeelden geven duidelijk aan wat je kunt bereiken met een app, je speelt in op de persoonlijke behoeftes en het leven van de gebruiker:
-je neemt een stuk complexiteit weg
- je maakt het leven van je doelgroep efficiënter en makkelijker
- je vergroot niet alleen de tevredenheid op dat moment, maar ook
- de binding en vertrouwen van de klant, partner of werknemer, en
- zo bouw je een waardevolle lange termijn relatie met ze op.
Wie wil dat nu niet? Dus, wake app and engage!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!