D66 heeft van de week zijn programmapunten voor de verkiezingen van het Europees Parlement gepresenteerd op tien tweets. Marietje Schaake, nummer 3 op de D66-lijst geeft aan waarom: ‘Iedereen heeft tijd voor tien tweets’.
Hoewel ik D66 begrijp, vind ik het toch ook wel een verontrustende ontwikkeling dat zelfs nu politieke programma’s via Twitter worden verspreid. Wat volgt hierna? Krijgen mijn kinderen ooit les op de basisschool via Twitter? Hebben we het nou te druk voor kwaliteit en kiezen we liever voor kwantiteit?
Nogmaals. Ik begrijp D66. Om het volk te bereiken moet je meegaan met de trends. Als dit betekent dat we langer achter het internet zitten (ongeveer zeven uur per week) dan dat we een krant lezen (ongeveer twee tot vijf uur per week), dan is het een goed idee de informatievoorziening ook via het internet te laten verlopen. Het Pew Research center for the people & the press heeft onderzoek gedaan naar de tijd die we doorbrengen met online nieuws, en die is inmiddels met meer dan een derde gestegen van 9% naar 14%. Nieuws lezen uit papieren kranten is steeds minder populair: in twee jaar tijd is dit gedaald van 34% naar 25%.
Dus ok. Op naar de online nieuws. De online journalisten zijn in ieder geval optimistisch over hun professie binnen de online media. Er is meer diversiteit en er zijn tal van technische mogelijkheden. Uit onderzoek van de Online News Association blijkt dat deze online journalisten geloven dat fundamentele waarden van de journalistieke door online journalistiek zal veranderen. De traditionele journalisten denken niet dat dit juist ten goede komt van de journalistiek. Ze vinden dat er minder zorgvuldig met nieuwsvergaring wordt omgegaan, daarnaast zijn ze huiverig voor de nadruk die wordt gelegd op de snelheid van het nieuws en de ‘breaking’ nieuws online.
En daar komt D66 met hun programmapunten. De snelheid van het medium Twitter biedt de perfecte mogelijkheid om de programmapunten er even snel door te rammen. Hup, en de volgende. En tussendoor heb je nog al je anderen die je followed, dus afgeleid word je al snel. D66 denkt met de letterlijke ‘breaking’ nieuws op Twitter zijn aanhang te informeren maar doet gelijk ook mee aan de nieuwste trend: kwantiteit gaat voor kwaliteit.
Het gebruik van Twitter is niks mis mee. Maar op het moment dat Twitter (als enige nieuwskanaal) gebruikt wordt voor nieuwsgaring (en nieuwsvoorziening vanuit de zender) omdat er ‘geen tijd’ is, dan vrees ik voor mijn kinderen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!