Coolblue heeft besloten om per direct te stoppen met advertenties en banners op de site Breitbart, dat wordt beschuldigd van racisme, seksisme en antisemitisme.
Het Nederlandse elektronicabedrijf bleek vorige week te adverteren op de omstreden Amerikaanse site en werd daar op Twitter op aangesproken.
@OralB @Coolblue_NL @slpng_giants_eu Hi Coolblue! Bekend dat deze campagne traffickt op hate-site https://t.co/oRLmfEZ0yV? Even uitsluiten? pic.twitter.com/apdFxvNNLW
— Emile van Raaij (@emile_vr) January 19, 2017
Zwarte lijst
Het bedrijf reageerde naar eigen zeggen meteen op. Via zijn PR-bureau laat het weten:
‘Coolblue zorgt ervoor dat de sites waarop advertenties te zien zijn passen bij Coolblue. Onder andere. Breitbart is daarom op een lijst gezet zodat hier geen advertenties van Coolblue te zien zullen zijn.’
Via mediabureau
Coolblue had beter kunnen weten, want er was gewaarschuwd. Eerder al lieten zes Nederlandse merken weten niet meer op Breitbart te willen adverteren: Het Concertgebouw, ING, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), reisorganisatie Kras, het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en Basic-Fit.
Deze zes wisten niet dat ze via hun mediabureau op de site adverteerden.
Eigen inkoop
Coolblue had die kennis wel kunnen hebben, simpelweg omdat het zijn eigen ‘programmatic’ inkoop doet van online advertentieruimte. Het had Breitbart al lang op zijn eigen zwarte lijst kunnen zetten.
De Nederlandse mediabureaus zien overigens niet een grote beweging dat Nederlandse merken sites als Breitbart in de ban doen, blijkt uit een korte rondgang.
Economische censuur
In Amerika hebben diverse merken wel laten weten Breitbart in de ban te doen. Bedrijven als Kellog’s, Allstate, Nest, EarthLink, Warby Parker, SoFi, de dierentuin van San Diego stopten met adverteren op de site.
Ze deden dit een veel gevallen publieke druk van onder meer twitteraccount Sleeping Giants, dat bedrijven aanspreekt die op Breitbart adverteren.
En Breitbart zelf? Dat spreekt van een ‘economische censuur’ in de politiek. Met de hashtag #DumpKelloggs roept het mensen geen producten van Kellog’s meer te kopen.