Zo’n directeur Communicatie als Bartho Boer, die kun je een trein insturen, zegt Henry Sanches, hoofdconducteur bij de Nederlandse Spoorwegen, geruststellend. Boer bleek servicegericht, vriendelijk en wist zelfs complimentjes te vangen van reizigers.
Sanches nam de communicatiedirecteur op 28 december een dag mee om te laten zien hoe het dagelijkse leven en werk er van een conducteur uitziet. Het betrof een baanwissel, want in ruil nam de hoofdconducteur afgelopen woensdag de plaats in van Boer als Directeur Communicatie van de NS. We vroegen hem naar zijn ervaringen.
'Haha, dat zou je denken hè, maar dat is me behoorlijk tegengevallen. Als conducteur hadden we natuurlijk wel een beeld van wat er op het hoofdkantoor gebeurt, maar eerlijk gezegd, ze werken er denk ik net zo hard als wij in de trein. Dat is best pittig allemaal'
‘Het ene overleg volgt op het andere, met heel verschillende onderwerpen, dat is enorm intensief. Ik vond het leuk om te zien met hoeveel energie dat gebeurt, ook bij de andere collega’s op communicatie. Het werkt heel motiverend als je ziet dat in zo’n bedrijf mensen met zoveel enthousiasme werken op plekken waar je normaal niet komt. ’
‘Ik heb twee overleggen meegemaakt, waarvan een bootcamp waarin er wordt gebrainstormd hoe zaken anders kunnen. Daar zag je dat we allemaal in de NS met bepaalde vooroordelen te maken hebben. Over collega’s en afdelingen, en ook over reizigers. Een van de vragen was hoe je die reizigers open tegemoet treedt, zonder vooroordelen. Die heb je ongemerkt toch, bijvoorbeeld als je iemand ziet en denkt: die zal vast geen 1e-klas-kaartje hebben gekocht. In zo’n overleg heb je het er dan over hoe je mensen met open vizier tegemoet kunt treden.'
‘Op de werkvloer denken mensen snel dat ze niet gezien worden door het hoofdkantoor en te weinig aandacht krijgen. Als je daar dan rondloopt zie je hoeveel er wordt gedaan en dat je die aandacht niet altijd kan verwachten. Aan de andere kant heb ik duidelijk kunnen maken hoe we ondersteund willen worden, bijvoorbeeld met informatie bij calamiteiten. Als we de reiziger al maar voor een deel kunnen vertellen wat er aan de hand is, scheelt dat enorm. Maar goed, je ziet dan ook dat het niet zo eenvoudig is. De NS is ook afhankelijk van derden.’
‘Ik heb het nu een dagje kunnen laten bezinken, maar ik ben er erg enthousiast over. Ik zou dat best willen doen. Communicatie laat de medewerkers veel aan het woord en betrekt ze, dat vind ik erg goed. Ze werken echt met oog voor eigen mensen, maar vooral voor de reiziger, die staat op 1, net zoals bij ons. Er is in wezen geen verschil, het is goed dat te hebben ervaren.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!