Corey DuBrowa, de hoogste communicatieman bij de koffieketen Starbucks heeft gisteren zijn Twitter-account gedelete omdat hij genoeg had van de protesten tegen de ‘rassendiscussie’ van Starbucks.
Eerder deze week startte Starbucks de de 'Race Together'-campagne in een aantal Amerikaanse steden die raciale spanningen kenden het afgelopen jaar. De Starbucks-medewerkers hopen aan de hand van de slogan in gesprek te komen met klanten over raciale problemen in de VS.
Humor
De campagne veroorzaakte een storm aan kritiek op sociale media, soms verbeten, maar vaak ook met de nodige humor – zie onderaan dit stuk. Mensen vinden een kopje koffie bij de Starbucks nu eenmaal niet de juiste plaats om over discriminatie te praten.
Persoonlijk aangevallen
Vooral communicatiebaas DuBrowa, al zeven jaar een verwoed Tweep, moest het ontgelden. Hijzelf@coreydu/why-i-deleted-my-twitter-account-and-why-i-m-back-ad91b5133d84"> schrijft daarover: Ik voelde me persoonlijk aangevallen in een cascade van negativisme. Ik werd overvallen door de omvang en teneur van de discussie, en daarop heb ik gereageerd.’
Dat deed hij door de stekker uit zijn Twitter-account te trekken, wat ook weer de nodige reacties opleverde.
Herbevestigen
Lang duurde de Twitter-ban overigens niet, want na een dag was DuBrowa weer aan het Twitteren: ‘Het maakt niet uit hoe lelijk de discussies zijn sinds ik mijn account heb gesloten, ik herbevestig nu mijn geloof in de kracht van een betekenisvolle, menselijke, nadenkende en respectvolle conversatie.
Fiscal cliff
Starbucks zette overigens eerder baristas in voor ‘sociale’ gesprekken. Toen vier jaar geleden de VS in een hoogoplopende begrotingsconflict tussen republikeinen en democraten van de ‘fiscal cliff’ dreigde te vallen, riep de koffieketen op tot samenhang met de slogan 'Come together'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!