Eindelijk kunnen ze even zitten. Na een lange reis in een iets te volgepakte auto komen ze aan bij het wat treurige onderkomen dat binnen afzienbare tijd omgebouwd moet worden tot vakantiepaleis én nieuw thuis. De boekingen dienen wel al op gang te komen, anders komen ze de winter niet door. Plots gaat de telefoon. Paniek! Het zal toch niet de Franse gemeenteambtenaar zijn? Wie moet hem nu te woord staan? Communicatie. Daar hadden ze met het aangaan van dit avontuur echt geen rekening mee gehouden. Aarzelend neemt ze de telefoon op: “bonzwaar avek Anja” kan ze nog net uitbrengen voordat ze hopeloos verdrinkt in een stortvloed aan taalmisverstanden, onbegrepen regelgeving en angst voor interactie.
Heel Nederland smult er inmiddels 10 jaar van. De omzwervingen van de landgenoten die, vrij onbeholpen, de stoute schoenen aantrekken om over de grens een nieuw bestaan op te bouwen. Het aantrekkelijke in Ik Vertrek zit hem in de pioniersdrift en de faalkans. En in die hoedanigheid heeft het sterke gelijkenis met dat waar marketeers en adverteerders dagelijks mee bezig zijn. Wij als vakgenoten kunnen dan ook veel leren van het programma voor elke campagne die we voeren. Een willekeurige selectie van Ik Vertrek-lessen voor elke marketeer:
Spreek de taal - Zowel voor Nederlanders in het buitenland, als voor marketeers die willen communiceren met hun doelgroep, geldt: spreek de taal van de plek waar je je begeeft. In welke mate sluit het verhaal dat je graag aan je doelgroep wilt vertellen aan bij hun belevingswereld en staan ze open voor jouw boodschap? In de dagelijkse bureaupraktijk zie ik nog regelmatig marketeers die vooral in de zendmodus staan. Goed luisteren naar je doelgroep geeft je essentiële informatie. Vraag je daarom altijd af: versta ik mijn doelgroep wel? Het op basis van dat luisteren vervolgens samenstellen van een taal en verhaal dat bij hen past, zorgt er voor dat je in ieder geval in staat bent om de dialoog met hen aan te gaan. De Ik Vertrek-stap naar succes #1 heb je dan al gezet.
Ken de wetten - Vertraging, terug naar de tekentafel of simpelweg geen doorgang, het is te voorkomen door je voorafgaand aan campagnes meer tijd en verkenning te gunnen. Deelnemers aan Ik Vertrek gunnen zich die tijd en verkenning om het papierwerk op orde te brengen veelal ook niet. Een veranderend medialandschap met steeds wisselende specificaties en dynamische inzet van gepersonaliseerde uitingen, zorgt er voor dat de wetten voor campagnevoeren vaak veranderen. De vraag voor elke marketeer is of je zelf in staat bent dat nog bij te benen. Kies voor een partij die je wegwijs maakt in de veranderende wetten. En waak er in ieder geval voor om niet achterover te leunen en simpelweg hetzelfde als vorig jaar te doen. Zowel uitingen als boodschap voldoen dan al niet meer aan de veranderende wetten van platformen als Facebook, Google Chrome (HTML5) en de Real Time Bidding Exchanges. Zonde als je jouw verbouwing van je campagne al doorgezet hebt en er dan pas achterkomt dat het niet voldoet aan de huidige bouweisen.
Durf te communiceren - Naast het spreken van de taal, is het van belang dat je openstaat voor de reacties die het verkondigen van jouw boodschap losmaakt. Deelnemers in Ik Vertrek zien vaak de simpelste communicatie met gasten al als een uitdaging. Een hotel beginnen was hun doel, maar om ook steeds die gasten te moeten entertainen is toch andere koek. Hetzelfde geldt voor marketeers. “Zenden is wel prima. Ik moet immers campagnevoeren. Maar om dan ook reacties daarover op te vangen, daar hadden we eigenlijk geen rekening mee gehouden.” Iedereen kent het voorbeeld van wervingscampagnes waarbij het inbound callcentre niet in staat was de binnengekomen leads goed weg te draaien. Zorg er daarom dus voor dat je klaar bent voor reacties en graag met je klanten in gesprek gaat, zodra je jouw winkel middels een campagne weer open doet.
Hoe het met Anja is afgelopen weet ik nog niet. Wellicht komt ze voorbij in een van de jubileumafleveringen van 10 jaar Ik Vertrek. Een kijktip voor elke marketeer om je eigen communicatiestrategie en aanpak aan te spiegelen. À bientôt!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!