Appel, Peer Banaan. En de banaan won. Dat was het gevoel wat ik kreeg tijdens de jaarlijkse verkiezing van de communicatieman/vrouw van het jaar, georganiseerd door Logeion.
Drie prachtige cases passeerden de revue. Jack de Vries praatte ze aan elkaar.
Annette Klarenbeek vertelde over hoe ze onderdeel werd van het onderzoeksteam voor de noord op Marianne Vaatstra. Aan de hand van de discours-analyse van tal van gesprekken met mensen uit de omgeving lukte het haar die thema's te bepalen die zouden kunnen gaan zorgen vor contact met de lokale gemeenschap. Ze bouwde daarmee voort op haar promotie-onderzoek. Uiteindelijk resulteerde dit in een communicatie-aanpak waardoor 92% van de benaderde mannen zich aanmeldden voor een DNA-test.
Martin Kersbergen van Dela vervolgde met zijn verhaal over de grensverleggende campagne Delavoorelkaar. De mooiste speeches over personen worden gehouden tijdens begrafenissen en crematies. Maar waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan? De campagne maakt saamhorigheid in Nederland zichtbaar en ontstijgt daarmee de producten en diensten.
Marjolijn Meynen van het Rijksmuseum vertelde haar verhaal gehuld in een jurk met het beeld van een schilderij van Hondecoeter uit het museum. Hoe hecht kan je band zijn met het product waar je je voor in zet? Haar casus was er een van marketingcommunicatie en PR: het circus rond de opening de zichtbaarheid in de internationale media. Maar ook: het benoemen van kernwaarden en die tot in de haarvaten van de organisatie vertaald krijgen in concreet gedrag. Inmiddels zijn er al sinds de opening in april twee miljoen bezoekers aan het museum geteld.
Alle drie deze cases waren overtuigend inspirerend, accountable en innovatief (de drie criteria voor deze prijs). Hoe hieruit een keuze te maken? Voor mij was het duidelijk: deze prijs is zo generiek, dat je er altijd mensen ontevreden door maakt. Want vanuit het perspectief van de wetenschap was de case van Annette Klarenbeek de winnaar. En vanuit de het perspectief van corporate branding was de Dela-case een winnaar. En vanuit het perspectief van mediarelaties en misschien ook wel intrenal branding won het Rijksmuseum.
Mijn advies aan de organisatoren van dit waardevolle evenement: voer categorieen in. Want dan krijgen we meer mooie cases, meer blije gezichten en meer waardering voor de breedte van het communicatievak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!