Api's op eDay

eDay?de lekkere temperatuur buiten in combinatie met het oude Van Nelle-gebouw (climat-control, vergeet het maar) zorgden voor benauwde omstandigheden binnen, waardoor ik een koutje heb opgelopen. Dus dat betekent geen stem en veel spierpijn. Toch maar wat tikken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Api's, nieuwe internetbusinessmodellen. In een sessie met de jonge Martijn Jansen(hoofd internetmarketing en ), Dick Groot ( en voorheen MaxFoodmarket) en Erwin Nikkels (, een bedrijf dat ondernemers helpt Google Earth in te zetten voor hun marketing- en verkoopactiviteiten) poogde moderator Jake Blok (ondernemer en in te huren spreker) het publiek uit te leggen wat een API is en hoe je het succesvol in kunt zetten in je onderneming. Hieronder een kort verslag.

Application Programming Interfaces (API's) zijn zogenaamde software-standaardkoppelingen waardoor het mogelijk wordt voor bedrijven om zich aan te koppelen aan bijvoorbeeld een verkoopplatform als of eBay. Een goedkope en makkelijke manier om je eigen toko te koppelen aan enorme platforms, waardoor je opeens de beschikking krijgt over een wereldpubliek, en het platform zijn consumenten een groter en gevarieerder aanbod kan bieden. Dit soort mash-ups bieden nieuwe businessmodellen en nieuwe kansen om geld te verdienen, voor start-ups maar ook voor 'old-school'- bedrijven, uitgevers bijvoorbeeld. Een nieuwe geldstroom ernaast.

Werner Vogel van Amazon gaf in zijn " title="">speech eerder op de dag al aan dat Amazon steeds meer in de rol schuift van dienstverlener op het gebied van internetretailservices (), zo leverde de retailer zijn platforms al aan Sears en Target. eBay gaat eenzelfde kant op. Google Earth is een geheel nieuw retail- en marketingkanaal, en een bedrijf als Globeassistant springt hier handig op in door alle (technische) rompslomp over te nemen die komt kijken als je je bedrijf wilt neerzetten in deze applicatie. Globeassistent heeft overigens geen banden met Google Earth. Ze gebruiken slechts de applicatie. Hotels die naast hun folder een plek op Google Earth willen, zijn bijvoorbeeld klant bij Globeassistant. Een ander bedrijf dat boekingen regelt op Google Earth is Earthbook.com.

Bij mij kwam de praktische vraag op wie er nu verantwoordelijk is als er klachten zijn over het hotel en de plek; het hotel of Google Earth? 'Vroeger' had je 'Ja maar zo stond het niet in de folder', dat veranderde in 'Op de site zag het er heel anders uit'en wordt nu 'Maar zo stond het niet op Google Earth?' Kunnen hotels voor hun genoegdoening aankloppen bij Google? Vast niet.

Verkoopwinkel is in feite een tussenpersoon op Marktplaats. Consumenten die liever niet willen dat wildvreemde mensen bij hen over de vloer komen om naar een bankstel of antieke klok te kijken, geven de rompslomp over aan Verkoopwinkel. Deze regelt de verkoop en de afhandeling. Verkoopwinkel staat met een echt filiaal op een meubelboulevard ergens in het land, zodat kopers daar langs kunnen om de spullen op te halen.

Eigenlijk tornt dit businessmodel aan de hele basisfilosofie van platforms als Marktplaats en eBay, namelijk dat consumenten direct in contact met elkaar kunnen komen zonder dat daar een winkel tussen zit. Maar de Groot ziet dat natuurlijk anders: 'Er is juist een grote behoefte, niet iedereen wil door mensen gebeld worden en vreemden over de vloer, al dat gedoe. Ze willen dat iemand dat overneemt. We zijn nu een half jaar bezig en kunnen er nu al van leven. Alle doelstellingen liggen op schema, onze liquiditeitsdoelstelling voor dit jaar is allang gehaald.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie