Arjen van der Zee is oprichter van PickThisUp, een deeleconomie-platform waar autoritten worden gecombineerd met bezorgingen. Denk aan dingen die je op Marktplaats of veilingsites koopt, die niet per postpakket kunnen worden verstuurd, maar wel in een personenauto passen. Van babywieg tot fiets tot tafels en stoelen: met PickThisUp laat je het carpoolend thuisbezorgen vanaf € 12,50 tot maximaal € 37,50.
De match maken
Arjen: “Hoe het werkt? Verzenders en automobilisten maken een profiel aan op PickThisUp.nl. Als automobilist voer je de postcodes in waarbinnen je veel reist. Als verzender geef je het ophaal- en bezorgadres op en bepaal je de hoogte van de vergoeding – eventueel geven wij daarbij advies. Vervolgens maakt ons algoritme een aantal matches en krijgt iedere automobilist een notificatie van de bezorgaanvraag. Die kan hij accepteren of weigeren. Bij een positieve match, volgt de betaling en bepaal je vervolgens samen hoe en wanneer de bezorging plaatsvindt.”
Geen dubbel werk
“PickThisUp is vooral handig voor mensen met weinig tijd of zonder auto. Het is voordeliger dan zelf ophalen, het vermindert de verkeersdruk en het draagt op die manier bij aan een duurzamere toekomst. Vaste autoritten waarbij je fungeert als koerier kunnen een leuk zakcentje opleveren, variërend van € 12,50 tot € 37,50 per bezorging.”
PickThisUp voor iedereen
“Sinds kort hebben we twee concurrenten in Nederland: ShipIT en Just Cargo. Met ShipIT kun je alleen als zakelijke automobilist aan de slag met je KvK-nummer. Just Cargo zit meer in de b2b-hoek.
Wij richten ons binnen zowel de particuliere als zakelijke markt op mensen die iets te verzenden of ontvangen heeft, en op de doorsnee-automobilist die wat wil bijverdienen of bijdragen. Het onderscheid? Wij willen iedereen een BlaBlaCar-achtige bezorgoplossing bieden.”
Ontstaan van PickThisUp
“In 2013 gingen mijn vriendin en ik in de auto een weekendje naar Brussel en dankzij carpoolapp BlaBlaCar was het een propvolle auto waarin zich een kunstenaar, timmerman en student bevonden. De hele rit vanaf Zwolle was het één kakafonie. Tijdens die rit werd ik fan van de deeleconomie, kort daarop volgde mijn huis op Airbnb, mijn auto op SnappCar en mijn huisraad op Peerby.
Maar ik wilde meer doen dan alleen als lid en ambassadeur zijn van de deeleconomie en niet veel later reisde ik zelf als consultant het hele land door. Toen borrelde het idee op: waarom delen we onze kofferbak niet? Eind november 2014 pitchte ik dit kofferbak-delen-idee op een start-upweekend in Eindhoven. Dat gaf zo veel energie, dat ik kort daarna mijn consultancybaan vaarwel zei om een team te vinden van gelijkgestemden die PickThisUp succesvol moesten gaan maken. Het gebrek aan ondernemerservaring verdween als sneeuw voor de zon dankzij het incubatorprogramma van UtrechtInc.”
Het team achter PickThisUp
“We zijn allemaal rond de dertig. De basis bestaat uit drie ontwikkelaars, een CTO, front-enddeveloper en een rasechte hacker. Jelmer, de frontend developer en tevens mijn broer, is mede-oprichter. We hebben momenteel nog een vacature open staan voor een Marketing- en Community manager (CMO).”
Het verdienmodel
“Zodra de bezorgmatch is gemaakt, kan de verzender zijn bezorging definitief maken via een iDEAL-betaling. Daarvan ontvangen wij 25%, wat we gebruiken om te investeren in de werking en de kwaliteit van het platform en deels voor de allriskverzekering van de spullen die onderweg zijn.
Ook heeft Rabo Pre-seed Funds vorig jaar in ons concept geïnvesteerd en momenteel zijn we een bezig met een vervolg investeringsronde.”
Innoveren doe je samen
“Sinds kort werken we samen met enkele verkoopplatforms, onder andere Daan-Auctions. Het doel is een click, buy & deliver-ervaring te bieden aan kopers van tweedehandsgoederen en veilingaankopen. Niet in staat zijn spullen op te halen bij je in de buurt is niet meer van deze tijd, en mag geen reden zijn om van een aankoop af te zien. Die hipsterfiets, antieke salonstoel en zomerbanden zijn in de Achterhoek nu eenmaal goedkoper dan in Amsterdam.Om op gang te komen, heeft o.a. VIVAT Reaal in de opstartfase heeft ons geholpen. Onder andere door interne promotie om hun medewerkers enthousiast te maken voor PickThisUp-bezorging.”
PickThisUp pakt aan
“We hebben verschillende businessmodellen getest en gevalideerd; van eigen callcenter, tot planners tot volledige automatisering. Sinds onze launch in september 2015 zijn het eerste crowd sourced delivery-platform in Nederland en trots op de honderden bezorgaanvragen, de database met duizenden routes en de steeds slimmere matching-algoritmes. De Volkskrant, de Telegraaf en RTL Z besteden al aandacht aan ons concept Tevens waren we vorig jaar finalist op The Next Entrepreneur van Rabobank & MKB Nederland. Maar het blijst worden we uiteindelijk toch echt van de vele fanmail, telefoontjes en support uit de PickThisUp-community.”
Internationaal uitbreiden
“Dit jaar ligt de focus op consolideren van een definitief businessmodel en het creëren van een dekkend netwerk binnen Nederland. Om dan vervolgens volgend jaar uit te breiden met pilots in Duitsland of Frankrijk. Keuze voor uitbreiding is medeafhankelijk van wat de internationale concurrentie – Roadie, Nimber en Trunkbird – gaat doen. De eerste bezorgingen in België en Zwitserland zijn inmiddels een feit.”
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!