In juni 2012 werd het Agile Marketing Manifesto in San Francisco gepubliceerd. Dit manifesto is nu de basis voor de werkwijze van agile marketing. Geen grote jaarplannen, lange projecten, maar snel reageren en interacteren met klanten.
Op deze wijze werken succesvolle online marketing organisaties als Booking.com, eBay, Coolblue en Bol.com. September is voor veel marketingmanagers weer de tijd dat ze hun marketingplannen en budgetten voor 2015 moeten aanleveren. Om in de zomer de plannen aan te leveren voor december volgend jaar, is voor de agile marketeer te rigide. Wel doelstellingen en budget voor volgend jaar, maar geen gedetailleerde marketingplannen.
Voor agile marketing zijn er drie belangrijke uitgangspunten voor succes:
1. Snelheid & flexibiliteit
2. Kennis & engagement met klanten
3. Meetbare resultaten
Agile marketing werkt continue in resultaatgerichte sprints. Je kan hier de Agile Marketing Radar voor gebruiken. Een instrument dat houvast geeft in het maken van keuzes en optimaliseren van online resultaten. Het werken in korte resultaat gerichte sprints zijn de sleutel tot succes. Het gaat om de mentaliteit: het iedere dag een klein beetje beter doen om de doelstellingen te behalen. Typische diensten voor agile marketing zijn zoekmachine marketing, social marketing, CRM e-mail, display advertising en natuurlijk analytics om de salesfunnnels te optimaliseren.
Steeds meer marketeers ervaren dat online marketing zich in een razend tempo ontwikkelt. Niet alleen verschuiven de touchpoints naar nieuwe devices en platformen. Maar klanten reageren ook steeds anders op marketingprikkels. Daarom wordt data steeds meer de brandstof voor de moderne marketeer. Iedere dag leren van klantgedrag om het volgende dag een beetje beter te doen. Dat is het principe van agile marketing.
Dus overtuig niet op mooie plannen en planningen, maar op concrete doelstellingen en agile werkwijze.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!