Op 8 september was de aftrap van een nieuw Logeion-jaar. Een nieuw jaar om kennis en kunde te delen, het vak verder te brengen en met gelijkgestemden ervaringen uit te wisselen. Het communicatievak heeft in de loop der jaren een sterke positie gekregen in organisaties. Maar ook valt er nog veel te winnen.
Veel communicatieprofessionals worstelen met dezelfde issues. Wat pakken we als functie op en wat laten we onze (interne) klanten zelf doen? Waarom krijgen mijn goedbedoelde adviezen geen gehoor? Hoe level ik met en overtuig ik mijn opdrachtgevers? Wanneer heb ik écht impact?
De tunnel
Als communicatieprofessional zitten we soms te veel in onze communicatietunnel. We hebben ons eigen jargon (met woorden als: bereik, communicatief maken, cocreatie, verbinding) en denken snel te weten wat een organisatie nodig heeft (namelijk: openheid, dialoog, interactie). We denken vanuit ons vak en vanuit onze overtuigingen hoe iets hoort. Op zich niet vreemd, maar wel gevaarlijk als je daarbij de context van de organisatie uit het oog verliest. Het gaat er namelijk niet om dat we anderen laten zien wat onze expertise is, maar dat we snappen wat de organisatie nodig heeft en hoe we met ons vak daaraan bij kunnen dragen.
De handrem
Daarnaast acteren we als communicatieprofessionals nog te veel alsof we de handrem er op hebben staan… alsof we op de automatische piloot vliegen. We doen de dingen die we nu eenmaal zo geleerd hebben of waarvan we overtuigd zijn dat ze werken. Maar vergeten dan de vraag te stellen: wat gebeurt hier nu eigenlijk? Wat is het échte probleem? Past wat we doen wel echt bij deze organisatie of doen we dit omdat het ‘moet’ van het vak? Iedereen heeft z’n eigen handrem, een eigen vaste denkwijze. Dat is niet per se verkeerd, maar ben je daar dan in ieder geval van bewust en durf een ‘uitstapje’ te wagen, als de situatie daar om vraagt.
Hoe ben je dan wél impactvol?
Opdrachtgevers zijn niet gevoelig voor een stortvloed aan argumenten en goedbedoelde adviezen. Opdrachtgevers hebben veel liever dat je hun zorgen herkent en begrijpt wat de organisatie nodig heeft. Die blik heeft consequenties voor de manier waarop de communicatieprofessional met zijn opdrachtgever om moet gaan: niet duwen, maar huwen!
Een gezonde dosis nieuwsgierigheid helpt daarbij: echt willen snappen hoe de organisatie werkt en kansen en knelpunten zien. Maar ook de bereidheid om met andere domeinen samen te werken én een portie zelfreflectie helpen je om een impactvolle adviseur te zijn.
Dit blog is gebaseerd op de hartenkreet die Ilse van Ravenstein deelde in haar Logeion talk op 8 september jl., ter gelegenheid van de opening van het Logeion jaar, en op het boekje: ‘Hoe kom ik in positie? Keuzen voor het inrichten van een interne communicatiefunctie met impactvolle adviseurs.’
Het boekje maakt deel uit van een reeks themaboekjes rondom interne communicatie en is nu hier te bestellen.
De impactvolle adviseur is ook een onderwerp in de geheel vernieuwde uitgave van IC in 3D: interne communicatie in een breed organisatieperspectief.
Wil je persoonlijk kennismaken met het thema ‘in positie komen’ en weten hoe jij zelf impactvol kan zijn? Dat kan op het IC-Eyeopeners XXL congres op 30 oktober 2014. Ellen van den Haak verzorgt een actieve workshop over dit onderwerp.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!